1 februari 2012

KOH KRADAN TILL KOH LIPE

Dags att åka vidare, igen..... :) 
Tar sikte på sista ön, Koh Lipe, innan det är dags för resa hem till Sverige. Biljetten dit med speedbåt kostar 1400 Bath, de kan ta betalt. Tigerline kostar 1600 Bath, trots att den tar mycket längre tid.

Har förresten hört att det börjar kyla till riktigt hemma :( jag är glad att jag slipper några av dagarna i alla fall :) Vill inte ens tänka på det just nu.... lite stoppa huvudet i sanden.... Bäst att bara att njuta av bad och sol så mycket det går. 

Båten "ska gå" 12.45.... den gick klockan 15..... Ingen vet heller i förväg var båten lägger till, antingen vid Kradan Resort eller vid krönet haha... Surprise blir det när den kommer. Min väska stod på ena stället och jag på det andra, vilken soppa!!! Så de skickade mig på båten och en stackars ovetande kille, om mina kilo, att hämta min väska. Förstår inte att de ser så bleka ut när de bär den...... för en sak är säker, jag bär den så lite som möjligt ;D ja förutom när jag kom till Kradan...
Restaurangen på mitt boende. 
Bill, från USA, som driver stället.
3 av Bills 5 barn
Fotograf från England, kommer inte ihåg namnet.
Järngänget.....coola grabbar
Fiskaren som går runt och säljer sin alldeles nyfångade fisk till de olika restaurangerna :)
Stor tung väska och liten tunn kille..... men han klagade inte utan frågade om jag ville vila eller om han kunde hjälpa mig med lilla väskan :D
 
Så kom då äntligen båten och jag skulle i.....Här snackar vi känna sig som en hel köksinredning!!! Jag/vi skulle från longtailbåten till höger upp i den andra... säger bara gråtfärdig :D


Bye bye Koh Kradan 
Resan tar nästan 2 timmar och idag gick vi inom Koh Bulon. Innan vi kom dit gungade det ganska rejält så jag passade på att ta ett sjösjukepiller. Då slutade det gunga men jag började gäspa, stort..... :D


Det som kan upplevas negativt när man kommer till Koh Lipe är att man släpps av vid en pråm strax utanför ön. Över i en longtailbåt för färd de sista metrarna in till Pattaya Beach där man ska betala 50 Bath/person. Alla frågar sig såklart, varför inte lägga på det på båtbiljetten? Nix. det går inte deras sea gypsis med på. Tro nu inte heller att man kan göra det smidigt för sig och åka direkt om man ska vidare till Sunrise eller Sunset. Inte ens lönt att försöka för då blir det riktigt ilsket ute på pråmen. Nej först till Pattaya, av med allt bagage, betala och sedan hitta ny longtail för att åka vidare till nästa strand. Hoppas att de kan hitta en lösning på problemet, snart......
Äntligen framme vid Lipe. Oh vad jag ser fram emot att träffa Oat igen. 
Oat bjöd på välkomstmiddag och så missar jag som fotograferar "allt och alla" att ta foto på henne..... hur korkad får man bli? Fisk, penang -som jag inte ätit tidigare är spicy och jättegott-, soppa med tofu jag säger bara mmmmmm det var så gott :) 
Oats syster
Sedan var det bara en lugn promenad tillbaka till Seaside.... Jag tror det blir en ok avslutning på min resa. Det var så roligt att träffa Oat igen. Hon är så gullig.


Allt för idag :)


Kram 


Bitte

5 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder du har tagit. Skulle vilja skriva många kommentarer men trög som jag är så fattar jag inte hur jag ska kunna kommentera under varje bild. Kanske kommer på det så småningom. Kram Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!!! Vad kul att höra av dig :) Jag tror inte det går att skriva efter varje bild.... Kram

      Radera
  2. Instämmer vilka underbara bilder
    Så roligt att få följa dig på din resa.
    Kram Berit (K.B.A)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit!
      Vad kul att du följer mig, tack!
      Kram Bitte

      Radera
  3. det er bare fantastisk mann må oppleve en gang i livet. ikke sant Bitte? masse masse vakre bilder, har jeg sett i hele bloggen(du var vakkert også)massege, pedikur, sol og strander med grønt og blå,(god matt)og frukt. så så heldige du som er opplevde,,,,smiles

    SvaraRadera