25 maj 2012

MOT SAMOS.......

Vilken början på den här resan!!!!

Sitter i lugn och ro på väg 25 mot Smaland Airport Växjö när de säger på radion att det är mycket djur på vägarna och det är tiden för att fjolårskalvarna förskjuts av älgarna. 

Håller ögonen på väg och väggren och de har inte hunnit varna färdigt förrän det står en älgkalv i väggrenen. Undrar vem som blev mest rädd??? Kör ett par kilometer och ut rusar ett rådjur mitt framför mig!!!! Vad sjutton!!! Kör en liten bit till, alldeles skakig, och där ta mig sjutton står ett rådjur till. Saktar ner ordentligt, vi tittar förskräck på varandra, och så sticker den iväg....Sen var det som tur var slut på djur för min del.....

Även om Halmstad inte är någon storstad så, så är det inte landet i alla fall, så jag räknar mig som stadsmänniska och då ser man älgar på TV. ;D


Resan ner gick bra med tre säten att ligga på och vi landade till och med före utsatt tid. Fick bussnummer och hotellnamn, precis i närheten av flygplatsen. Det ligger alltså utanför Pythagorion. 
Busschauffören släppte av mig och viftade åt höger, så där gick jag och letade..... det står inga namn på de här små hotellen. Fick till slut tag på en tjej, talar få ord engelska, som hjälpte mig. Och så började regna mitt i alltihop. Hon hämtade nyckel, installerade mig i ett rum och sade -boss com tomorrov.... Frågad omigen -Hotell, name? Det var fel hotell!!!! :D Ut igen och så kom jag då, efter ett tag, till slut fram till mitt hotell. Det var det sämsta hotell jag hamnat på på länge med ospecad resa. Men efter alla bambuhyddor i Asien går det mesta.... Mulet är det också...... skit.... men hotellet har i alla fall pool.



Jaja slut med gnäll.... In med bagage och ut och kolla läget..... Jag kommer få motion den här veckan...... Rask promenad in till Pythagorion... En Gyro för lite nya krafter mums :) och på det igen....

Staty på filosofen och matematikern Pythagoras,kanske mest känd för Pythagoras sats, som jag aldrig lyckats lära mig....
 Vita hus och blå dörrar, det här är Grekland för mig :D
När jag promenerade runt i stan hittade jag den här underbara affären.
 En mycket stolt ägare tog mig om armen och visade runt i den 65 år gamla affären. 
 Belysningen i affären. Kan undra hur det skulle fungera i Sverige ;D
Och miljö- och hälsa hade helt säkert fått spel av ett svalbo i butiken. 
Han berättade att om han stängt butiken och alla fyra fåglarna inte var inne i boet kom de och knackade med näbben på rutan till deras lägenhet en trappa upp.
 Vilken underbar våg
På sidan visade han lika stolt upp den 45 år gamla vinrankan. Gissa om den hade vindruvor!!!! Vilka klasar!!! Tyvärr inte mogna än :(
 Stadshuset
 Anna E.: Jiannis finns kvar!!!!
Pythagorions hamnpromenad
 Nej det är ingen drink den här gången heller
Orkade helt enkelt inte gå hela vägen tillbaka till hotellet för att sedan gå hit igen utan stannade kvar och tog en tidig middag istället.
 Och den tidiga middagen blev favorit i repris från förra resan, bläckfisk :P
Och så ville de absolut bjuda på kaka till dessert. Och jag är ju såååå svårövertalad. Träffade ett svenskt par som varit hör 12 gånger och de menade att jag prickat helt rätt i val av restaurang. 
Promenad tillbaka och inköp av lite frukost till i morgon bitti. Då minsann kör det i gång med öööööösregn, duschen är rena barnleken jämfört med det här. När jag kom tillbaka hade min rumskompis kommit, japp jag fick det den här gången. Hon arbetar normalt på svenska skolan i Koh Lanta, Thailand. Tror ni att vi har att tala om eller???? Och nu har jag gjort klart mitt jobb för idag. Dags att försöka få lite sömn, det är på tiden.


Förresten så bokade jag vinterns resa igår när jag nu ändå är på G.


Mer news kommer i morgon.


Kram från Samos


Bitte






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar