26 maj 2012

SAMOS - RUNDTUR MED MOTORBIKE PÅ SÖDRA DELEN AV ÖN

Väderprognos Samos -Mulet!!!!! och småkallt!!!! 
Jag fick rätt i att jag skulle åka till Samos och svalka mig lite :) 

Men jag tröstar mig med att alla vädergudar här nere säger att regnet som hängde över ön igår, och mer än hängde till slut, måste ner innan solen kan komma. Så det var tydligen bra att det ösregnade i alla fall. Idag har det i alla fall inte regnat. Och.... solen tittade fram framemot kvällen.

Men....., jag har haft en helt fantastisk dag!!! Min rumskompis hade hyrt motorbike en hel vecka så vi har varit ute och kört heeeela dagen :) 

Vi började dagen med en helt underbar frukost tillsammans på balkongen. Och sen bar det iväg med kartan i högsta hugg. Lägger upp en urdålig karta så det är lite lättare att hänga med, ska se om jag kan få fram en annan. Vi körde söderöver mot Ireon.
Första stoppet blev i Hera för att titta på Temple of Hera 
Ska jag vara helt ärlig.... vi gick aldrig in..... utan tyckte vi kunde ha roligare för de 3EUR/person som det kostade. Vi åt för det istället :) och foto fick jag ju i alla fall.
 Och så bar det vidare.... ett par minuter innan det var dags för nästa stopp
Här inhandlades egentillverkad olivolja, olivtvålar och fikon som var bara så goda.
Min rumskompis
 Liknar björnbär till utseende men inte smak och växer på stora träd
Framme i Ireon, en by som alla andra, kanske mycket mysigare med sol, precis som alla andra :)

Nej, tyvärr körde  inte jag........
Pappa Beach

Ni kan aldrig tänka er hur gott det här var!!!! Nyttigt??? Näääääääää 
Vi fick till och med köpa med oss två ostskivor som vi kan steka på hotellet
Lite nyttigt på toppen
Och så var det ju bara solen som fattades
Kan undra jag om den passat in på en camping i Sverige ;D
På väg mot Pagondas
Min rumskompis
 Myli, körde vi bara igenom

 Torget i Pagondas
 Och varsin kopp grekiskt kaffe, stark och gott med massor av sump mmmmm
 En  ruin av något slag, så var det med de kulturella kunskaperna
 Det var bara så mysigt här
 Utsikt mot Turklandet. På väg tillbaka med riktning mot Mytilini
Är det någon som tror att jag var sugen att sträcka ut handen???
 Mytilini
 Och mat igen.....
På promenad i byn
 Jag vet inte varför, men här tänkte jag på min jobbarkompis Bibbi :)
 Tyvärr såg det ut på det här viset och värre på väldigt många hus
Och se nu tittar lilla solen fram igen :) 

På väg tillbaka till Pythagorion
 Nu får det vara nog med kultur för den här gången :D
Vi passerade Chora på vägen hem men där var det inte ens lönt att stanna för ett foto. 

Tillbaka på hotellet fixade vi en greksallad med helt underbart god fetaost och på toppen en skiva av sådan ost vi åt mitt på dagen :D 

Och nu sitter jag här igen med mitt kvällsnöje, men nu får det vara nog för idag.

Hörnini, håll tummarna att det där lilla solen tittar fram i morgon!!!! Annars måste jag ju åka på semester snart igen.

Ha det gott!!

Kram 

Bitte




2 kommentarer:

  1. Hoppas nu att du har det fått soligt och härligt
    som du så klart skall ha på din semester
    Vilka underbara bilder
    Hälsningar Berit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit!
      Solen har lyst med sin frånvaro en hel del. Men det är bara att göra det bästa av det i alla fall :)
      Kram
      Bitte

      Radera