13 maj 2013

ALANYA..... HAMAM OCH SHOPPING

God morgon världen!!!

Mulet :(

Min rumskompis har kommit i natt och sover så gott på soffan med kudden över huvudet. 

En snabb frukost och sedan iväg in till Alanya i en liten "dolmus", en minibus, som stannar ute på stora vägen. Det kostar 3TL (turkisk lira) att åka in till 
Alanya från Pascha Bay, som ligger i utkanten av Konakli. Man får en hint om vad som hänt med priserna här nere. Om jag inte minns helt fel betalade jag 1TL eller möjligen 1.50TL för 2 år sedan :(

Raka spåret till Kleopatra Hamam (länk). Och nu har lilla solen tittat fram.
 





Hamam är ett "måste" om man åker till Turkiet. Tyvärr blir det inga bra bilder därifrån, det är så fuktigt att allt blir suddigt. Och i ärlighetens namn, vilka nakna kvinnor vill att jag springer där och fotar och lägger ut på en blogg :D även om de inte vet om att det är där mina bilder finns..... Det här är en bild från förra gången när det var lite mindre folk på plats.

Efter lite prutande betalade jag 60TL för ett "paket" med bastun, skrubb och lite  massage, ansiktsmask och på det 30 minuter helkroppsmassage. 

Man börjar med att sitta på marmorbänkar eller om det är lite folk ligga på en stor marmorhäll i cirka en halvtimme och då svettas man till slut ordentligt i den fuktiga värmen. Det är inte så att man kan tro att man duschar varje dag när man ser vad som kommer ut.....urk. Sen tar skrubben vid, det sägs att de skrubbar av 1-2 hg döda hudceller på varje person. På det drar de men något citrondoftande skum och sen är det dags för en stunds massage. Avslutas med en dusch. Den bokade ansiktsmasken på det och sen en halvtimmes massage. Som ny!!! 

Len som en babyrumpa på hela kroppen är det dags för en stund på stranden. Trodde jag..... Det började regna och då är det så klart inget duggregn vi talar om utan det där regnet som liknar en dusch.

Ligger på Kleopatra stranden och på andra sidan om udden, med borgen högst upp, ligger östra stranden. Ingen av stränderna är något att skryta om men den här tycker jag är bäst.
Vad gör man då om det vräker ner? Äter såklart :) Det är bäst att stärka sig inför shoppingen :P och Turkiet är ju kebabens förlovade land. Kebab på längden och tvären..... Kebabrulle med kyckling, hur gott som helst. Det lär väl bli mycket kyckling den här veckan kan jag tro....
Lite sightseeing bland allt shoppande. Det har blivit 3 skjortor och en luvtröja så här långt. Pengarna börjar sina, hade ju inte med så mycket eftersom jag skulle på hamam och sedan ligga på stranden. Men fortsättning följer....

Det här är i alla fall hamnpromenaden innan man kommer bort till östra stranden. Alla båtar som ligger här har utflykter och party att erbjuda..... Jag hoppar det, den här gången också :D
 Lite kul för barnen såklart.....
I mitten syns "The Red Tower" som anses vara en symbol för Alanya och finns med på stadens flagga. Den var färdigbyggd år 1226 och är numera en turistattraktion. Trots att jag bodde precis bredvid den förra gången har jag inte varit där så jag kan inte uttala mig om hur det är. 
Och vet ni vad? Det blev inga fler kort idag. Måste erkänna att jag lagt av mig lite på den fronten. Inte blev det mer shopping heller, men det ska vi råda bot på en annan dag. 

Skrattar när jag tänker på Jugges kommentar, när vi flög ner, om att det på varje resa finns ett liknande gäng precis om på filmen "Sällskapsresan". kan inte vara mer rätt, jag brukar tänka detsamma. Några som tankar hej vilt, någon som fotar allt osv. Jag antar att jag är den som alltid fotar :D Eller har blivit i alla fall på gamla dar, förr hade jag oftast inte ens med kameran.

Fortsatte min rundtur bland alla tjatiga försäljare. I början svarade jag som vanligt artigt var jag kom från och bla bla bla.... men till slut höll det på att slå slint. Försökte förklara för en och han sade till mig -you are fed up are´nt you? Han kunde inte ha mer rätt. Efter en dag!!!! Jag hatar när de hänger en i hasorna för varenda steg man tar. -Om inte jag följer efter dig och pratar, hur ska jag då sälja? Genom att ge mig lite space såklart!!!! Följ efter mig och du kan vara säker på att jag lämnar butiken. Larsson för sitt eget lilla krig i Turklandet.

En liten dolmus tillbaka och en stunds snack med min rumskompis innan dag var dags för vågrätt läge. Men bara för att det var vågrätt innebär ju inte det sova, den här sidan ska ju jobbas på också så jag inte får skäll för det ;D.

Ses i morgon.

Kram kram

Bitte


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar