16 maj 2013

MARKNADSDAGS I KONAKLI

Ja så var det god morgon världen igen!! Underbart skönt att kunna sova tills man slår upp de blå :) Även om det inte är party precis blir det inte jättetidigt jag går till sängs.

Solen skiner, det är knappt så jag tror det är sant. Efter en snabb frukost på balkongen, bara det alltså :) var det på med skorna och iväg till Konakli, igen. 

Precis som på alla andra ställen är det marknader de flesta dagarna i veckan på olika delar i området. Till exempel så är marknaden i Konakli på onsdagar och i Alanya på fredagar. Mycket krafs och massor av härlig frukt och grönsaker. Det är väl nästan det enda som har bra priser i Turkiet numera. 
Jag vet inte vad detta är för blomma eller vad man använder den till. En förklaring går inte att få för här talas det ingen engelska inte. Vadå, vi är ju i Turkiet så då talar man turkiska. Men färgen var fin.
Frågade gubbarna, eller rättare sagt visade kameran om jag fick fota och de nickade att det gick bra. Gumman däremot visade att hon ville ha pengar för saken. Och det verkade som hon skällde på dem eftersom de sagt ja....
 Hon ser riktigt glad ut, tycker ni inte.....
Vad sägs om dessa små trosor? Vilka tycker ni jag ska ta??? hahahaha
 Här finns myyyycket gott att stoppa i munnen! 
 Bland annat en av mina svagheter nämligen ett torkat fikon med en valnöt instoppad mmmmmm det är bara så gott.
Lite lunch på det. Efter att jag styrt och ställt i köket var det dags för kebabrulle.... nej jag ville inte ha massor av fett som droppat ner ....inte ris och pommes heller men med extra sallad och massor av chili.
 Tillbaka in på marknaden för inköp av frukt och grönt......
och efter det med stora kliv över till stranden, där jag var igår, på andra sidan stora vägen. Glad i hågen, nu ska det solas....
 Eller hur.. då kommer det här :( 
.......så det var bara att ge upp för dagen och ta en dolmus tillbaka.
Då får man trösta sig lite.... för jodå det blev en påse med fikon och valnötter
 Dagens upplägg av handdukar :D
 ....och dagens middag, mat för ett helt kompani. Men det ser nog mer ut än vad det är för rörorna ligger väl uttryckta på tallrikarna. Satt gott efter en lång runda med försök till shopping. 

Shopping ja, jag har gjort ett tappert försök med den delen och vet inte hur många par jeans jag provat. Men det blev inte mycket handlat. De måste ha en jäkla priskartell för alla slutar på samma pris i hela området. Möjligtvis om man får tag i ägaren själv att det går att komma ner ytterligare något men för de vanliga försäljarna är det samma samma som gäller. 

Ett par fejkjeans kostar 100 TL i de flesta butiker alltså 400 SEK. För de pengarna kan man ju faktiskt komma en bra bit hemma också med ett par äkta brallor. Det är klart om man kommer in i en butik med riktigt dålig kvalitet så är det billigare. De har en åsikt om att man skall inte betala ordentligt för det är samma modell och bra kvalitet även om det inte är äkta...... 

Jag måste också skriva lite om det där med att gå ut och äta. Det är inte speciellt billig!!!! Jag som är så anti all-inclusive skulle nog till och med rekommendera barnfamiljer att ta det trots allt. Det är svårt att hitta något under 20 TL alltså 80 SEK på även den enklaste restaurang numera. Ja om man inte vill ha en kebabrulle eller omelett såklart, då kommer man undan billigare. Och hittar man en restaurang med billig mat kostar dryck lika mycket som maten. Vad man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna.
Alltid populärt att vara med på foto. Ägaren till restaurangen vill också vara med på ett hörn :)

Jag kan inte låta bli att fascineras av att så många varor kan hänga kvar ute under natten. Tänk om man gjort det i Sverige? Det hade inte funnits en pinal kvar på morgonen.
Tillbaka på hotellet var det over and out. Ny dag i morgon.

Kram kram

Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar