18 maj 2013

SISTA DAGEN I ALANYA....

.......och solen skiner, we like :) 

Ja just det God morgon!

Smög som vanligt upp för att plocka fram min frukost, rumskompisen sover med två kuddar över huvudet, också som vanligt. Sitter på balkongen med en enkel men god frukost varje dag.  

Efter ett samtal till Efva gick jag bort till henne innan vi pallrade oss ner till stranden. Sällskapsresan 1 i ett nötskal “Finns det svensk kaffe på hotellet?” Ja se det finns det, i alla fall hos Efva.......

Hela dagen ligger vi och bubblar om allt och inget. Hur kan det bli att vi är så lika i så mycket? Det är som att ha hittat en kopia av sig själv :D 

Tidsoptimister, pratglada -så tänk vilket tjatter-, gillar att äta från ett hål i väggen, reser gärna ospecade restresor och är inte rädda för att dela rum och så vidare.... Vi tar gärna en enkel bit mat en dag för att kunna slå till ordentligt en annan. Till och med likadana skor har vi med oss.

En av de få saker vi kommit på som skiljer oss åt är att jag är en riktig godisråtta och kakmonster och det är inte Efva. Tack snälla för att du drar iväg mig när jag gång efter gång står och trånar framför godishyllorna.


Känns så trist när jag till slut lärt känna Efva att det bara blev två dagar tillsammans. Men vi får göra det bästa av dagen  och vi hoppas på att kunna resa ihop. Gud vad kul det hade varit.  

Det hade ju varit klart bättre om de parat ihop oss två istället. Min finska rumskompis och jag har ju lite svårt med språket och vi har inte samma vanor med flytande föda. På väg upp från stranden möter jag henne, efter hamam besök, och då ska hon lägga sig på stranden. Vi har lite olika tider och vanor vi. Och det är ju så det är.

Snabb dusch, snabba dig på Efva, ingen vila här inte…. Det får vi göra när vi blir gamla :D Dolmus in till Alanya där vi hoppar av en bra bit innan terminalen. Vi delar en god kebab och går upp till ett av fritidsresors hotell som drivs av en bekant till Eva. 

På väg upp träffar vi på de här söta gubbarna. Vi tror att de letar vatten och stannar såklart för att titta. 
..... och då överräcker de en liten blomma :) 
På väg därifrån ser vi att den är översållad med löss :D
Känner stressen komma, jag har ju inte handlat till mina små!!! Det är inte kul med kläder och väskor har de. Mycket krafs finns det, så vad sjutton ska jag köpa.? Varenda gång lovar jag mig själv att jag ska börja semestern med att handla till dem och så blir det ändå på sluttampen.

Jag hade fel!!! 
Igår skrev jag ju om att jeansen kostar 100 TL rakt av. Det är nog i basar- området det gäller. Om man kommer på stora vägen som börjar längs strandpromenaden och går upp mot där basar området delas går det att pruta bättre. 

Med en massa jobb och en skitsur försäljare gick jag ut med 2 par jeans, upplagda till rätt längd hos skräddaren, för 120 TL. Now we´re talking. Jag vet var jag ska ta vägen i fortsättningen om jag kommer tillbaka och det tror jag att jag gör. Fast det är klart, hade det inte varit att jag är i akut behov av en hel del kläder hade jag nog handlat hemma.

Här läggs brallorna upp. 
Så var vi då tillbaka på samma restaurang, säkert kort. Massor av mat idag igen!!! Men shit vad kallt det är..... Vi sitter och huttrar båda två. Var sjutton är värmen? Den kommer nog i morgon när jag åker hem.
Ibland får man ett "fulkort" och det här är ett sådant. Kolla in minen!!! 
-Så här ska du göra.... 
Jamen det vet jag väl, jag har ju ätit de här grillspetten många gånger. 
-Ja men på fotot ska du göra det. Det blir ett riktigt grillpettsfoto då. 
Aha.....
Sådärja nu var ansiktet på plats igen och grillspettet i högsta hugg.
Efter middag och några glas med värmande te åkte Efva tillbaka och jag jagade presenter :( Kom hem med oförrättat ärende :((((

Min rumskompis Sirkka var vaken när jag kom hem. Alla flaskorna var bortstädade.....
Jaha då var det dags att packa lite och fixa frukt till morgondagens buss- och flygresa. 

Och till sist när det är klart återstår bara att säga God Natt!! 

Kram kram

Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar