23 december 2011

ISLAND HOPPING I EL NIDO

El Nido är en liten by som har otroligt vackra omgivningar. Men, helt ärligt, så är själva El Nido beach inte mycket att hurra för. Stranden är stenig och solen kommer från fel håll. Och när solen äntligen kommer på stranden är det flod och det finns det ingen plats att ligga på. Jag vet inte om det är den här årstiden, men det är min upplevelse.

Så vad gör man istället då? Jo Island-hopping. Alla, och det är måååånga, säljer likadana turer A, B, C och D. Turerna kostar mellan P700 och P900 (120 - 150 kr) Och då är ju frågan för alla, vilken tur jag ska åka på???? Hur vet man??? Idag följer jag bara med... det blir vad det blir. Jag träffade ju Nicolien och hennes pojkvän Erik igår efter massagen och allt är planerat. Det är en familjetur som jag och några till får följa med på. Vi åker i alla fall med Spider, en stor gul-svart barca. Den ser riktigt stabil ut och och är inte på väg att sjunka.
Vi skulle ut på tur A men en bit ut var det ändrade planer, det blev tur C. Jag har ju inte varit på någon så det spelar inte så stor roll......

Ön vi passerar här är en av Robinson-öarna Helicopter Island. Den heter så, enkelt som det mesta här, för ön liknar en helikopter. 
Första stopp Secret beach. Vi blev en och en, med hjälp av Erik, inskjutsade med vågorna genom lilla hålet längst bort.... Fick inte med min kamera in så bilderna är Nicoliens.
Därefter åkte vi vidare till Matinloc shrine. 

Jag kan inte hela historien. som vad jag förstått har två delar. På ön finns ett tempel och den historien finns berättad med bilder men jag tog mig inte tid att läsa allt. Inte prio 1idag. 

Det var också en mycket förmögen man från Filippinerna som byggde ett hus på ön. Han är idag helt försvunnen och huset förfaller. Han bodde tydligen här med sin familj nr 2 och frun i Manila, så man kan ju undra. Ingen vet något trots stora utredningar berättade en av de andra, som kommer härifrån men bor i Australien, att han hört på 60 minutes i Australien.

Här åt vi också den medtagna lunchen mmmmm vad gott det smakade :) 
Det grillades kyckling, kött, fisk -lokal tonfisk och en som var när jag frågade vilken sort det är var just fish- (ja varför komplicera med vilken sort så länge man kan äta den). Till det ris, sallad och en jättegod sojasås. 
Tack Erik det smakade jättegott!

När jag var uppe och klättrade för att fota här hjälpte en av killarna, han från Israel, mig att ta ett kort -You need to clean the lens...... oops..... är det därför jag har så suddiga bilder...... 
Mätta och belåtna gav vi oss av mot nästa mål Hidden Beach.Jag kan lova att det inte var helt enkelt att ta sig dit. Mycket egentligen eftersom vi hade en blåsig dag. Det finns ju alltid de som tar den lätta vägen genom att åka in med barcan, men det tycker jag förstör allt så jag är glad vi tog den tuffa vägen.


De här bilderna är också Nicoliens eftersom det är helt omöjligt för mig att ta med kameran men hon är mer välförsedd. De översta bilderna är från ett annat tillfälle med lugnare vatten.
Ser ni honom?
En färskare kokosnöt än så här kan man inte få. Sedan är det ju en annan sak att jag inte tycker det inte är speciellt gott ;)
Eftersom det blåste så mycket hoppade vi över en ö där det är snorkling och eventuellt sköldpaddor som gäller. Tråkigt men jag är glad att jag inte är sjösjuk i alla fall. 


Sista stoppet för idag Helicopter Island, Robinsonön. Förstår inte alls vad de gnällde för ;) Här har man normalt utsläpp av sköldpaddsungar, hade varit kul att se. Det är synd att man kommer hit så sent på eftermiddagen för solen försvinner men hur man lägger turen har tydligen med vattenstånd mm mm att göra för att kunna göra vissa de andra öarna. Och så klart var de ligger i förhållande till varandra.
Nicolien
Det var den turen det :) En kanondag med massa nya bekantskaper. Så se där alla ni som var oroliga att jag skulle åka själv, det löser sig, jag har någon att tala med :D 


Tillbaka på land igen var det dags för incheckning på El Nido Beach Hotel, sen talar vi inte mer om det hotellet...... Kan bara säga till den som tänker åka hit, välj inte det hotellet!!! 1450 SEK som är fullständigt bortkastade.


På kvällen var Beatriz och jag på den lokala restaurangen Skyliner. Maten var god och vi var nöjda. Åt på spanskt vis med olika rätter som vi delade.


Nog för idag dags att publicera :D Det tar en himla massa tid att få upp bilderna så fler blir det inte.


Ha det gott!!


Kram


Bitte







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar