20 december 2011

Ny resdag..... Kuala Lumpur - Manila

Jaha så var det dags igen...... 

Ut till KL:s flygplats för låg-prisflyg LCCT (Low Cost Carrier Terminal) i god tid eftersom jag inte rest från den tidigareEn resa som alla här säger att man måste göra med buss. Och det kan ju ta tid i en storstad. Hmmm inte alls, man åker KL Express-tågen, hoppar av en station innan KLIA (Kuala Lumpur International Arport) och tar anslutningsbuss. Hur smidigt som helst och jag var på plats i så god tid som jag aldrig varit förr.

Passade på att äta lite "Nasi lemak" Malaysisk snabbmat och lite av en nationalrätt. Kyckling, ris, ägg, några riktigt salta små små fiskar och en chilisås som fick till och med mitt hår att resa sig.
Incheckning hos Cebu Pacific. Hård koll att utresebiljett från Filippinerna eller visum finns, ingen pardon där inte.... Utan det, ingen resa till Filippinerna. Det kan kanske variera hos andra bolag, det jag jag inte svära på men hos Cebu var det stenhårt. 


Träffade ett jättetrevligt malaysiskt par på planet. Enligt kvinnan har turismen, hon förstod hur viktig den är för landet, påverkat Malaysia negativt på ett sätt, de lagar inte lika god mat längre..... Jag vet inte, men det kan kanske stämma för den där riktigt goda maten har jag inte hittat. Men det är klart hur många ställen har jag ätit på??? Fick också ett varningens ord på väg, se upp med dina saker!! 


Utcheckad och klar tänkte jag ta ut pengar i bankomaten....... (jag ville ju inte ha för mycket på mig under resan) det tog två timmar och ut kom bara en bråkdel av vad jag behövde. Mitt ICA-kort fungerade inte alls. Man kan i många automater bara ta ut 10 000 Pesos och i en del så lite som, 4 000. I nästan alla automater tar de ut en avgift. Det var slut på pengarna eller vad det nu var... Jo jag har pengar på kontot... ;) Tröst i eländet var att det var fler som inte fick ut pengar.


På ön Palawan finns det uttags automater i Puerto Princesa, där man landar, sex timmar från El Nido. Och så har de helt sensationellt fått en automat i Roxas som bara ligger 3 timmar bort. Men vad säger att de fungerar bättre???? Och bussen stannar ju inte för att jag ska ta ut pengar....Mina Singapore-dollar från förra resan, Euro från Turkiet-resan och svenska kronor räddade situationen till slut. Jaja det får bli morgondagens problem.


En timmes väntan på taxi gjorde mig riktigt glad....... eller inte.... Synd att jag inte fotade deras taxiköer. En massa stolar är utplacerade i rader och där flyttar man sig stol för stol framöver tills ens tur kommit. 


Hotellet Nichol´s Airporthotel, som jag bokat var "ok" med en terrass med bar/restaurang på taket. Fast restaurang var kanske att ta i. Skulle inte sätta min fot utanför hotellet heller för den delen. Provade nya kameran jag köpte innan jag åkte, därför har jag inte så många bilder från Manila än..... ;) 
Manilas flygplats, terminal 3
Dags för ett par timmars sömn. väckning beställd till 04.45 :P


Kram kram


Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar