29 december 2011

FRÅN PUERTO PRINCESA TILL BORACAY

Upp i ottan, men det är klart, det var inte så stora problem, har varit vaken hela natten på grund av den förbaskade fläkten...... Den var inte att leka med, varenda papper flög runt i rummet hahaha. Nästan lika illa för halsen som AC.

Att flyga från Puerto Princesa var en annorlunda upplevelse. Ja inte att flyga men de har blinda massörer som arbetar på flygplatsen. Såklart passade jag på med en nackmassage. 15 minuter P100 (17 kr).


En flygresa är en flygresa och inte mycket att säga om. Träffade ett ungt indiskt par på resan Manila - Kalibo. De var företagare i Manila med ca 100 anställda och det var intressant att höra deras syn på att ha anställda i Filippinerna. 


För att resa till Boracay har man två möjligheter. Antingen flyger man till, som jag, Kalibo, cirka 5 mil, från båten till Boracay eller till Caticlan som ligger på "gångavstånd" från båten.Jaja inte riktigt så nära, men nästan. Biljett till buss köper man  på flygplatsen i Kalibo för 200-250 Pesos. Se upp de försöker som vanligt lura en att betala mer. Första tanken är såklart att det är korkat att inte åka till Caticlan. Men jag valde om. Dels kan det skilja ganska mycket i pris på flygbiljetten,mitt råd är jämför, men framförallt så skiljer sig storleken på planen. En del av de plan till Caticlan som jag sett får Skyways Fokker 50 att se stora ut. Och så slipper man väga in sig med bagaget ;D


Väl framme i Kalibo träffade jag på 3 danskar som jag tog sällskap med. Ja jag frågade helt enkelt. Vi fick lite extra sightseeing i Kalibo. Ett ryskt par kom på, när vi kommit en bit, att de glömt en väska på planet :P tillbaka igen...... Jaja man kan hoppas att någon annan gjorde valet att åka tillbaka om jag hade glömt något. Vi kan bara göra världen bättre.


Innan man går ombord skall det köpas biljetter. Ja inte en med skatter inkluderade, nejdå en för färjan, en för en typ av skatt (i en kassa), en annan skatt (i en annan kassa) och något mer. Till slut hade vi 4 biljetter och en voucher :D Det är väl så man håller arbetslösheten borta antar jag.....


Barcan mellan Caticlan och Boracay, var inte att leka med, herregud jag höll på att bli sjösjuk bara av att gå på..... En liten tunn reling som gungade betänkligt. Resan över tar cirka 15 minuter. jag var glad att vara över......
Det är en ganska kul syn när alla rycker åt sig sina flytvästar, de flesta kan inte simma, och sedan sitter med dem i knät... Där gör de mycket nytta ;)


Vid färjeterminalen finns van och tricycle så man behöver inte oroa sig för hur man ska komma vidare. Men det gäller att pruta precis som vanligt.


Framme vid hotellet var det rakat ner i poolen. Det ser riktigt bra ut det här...




 Till i morgon


Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar