24 december 2011

JULAFTON LÅNGT HEMIFRÅN.....

Idag börjar jag med att önska mina älskade barnbarn Tea, Oliver och Agnes en riktigt GOD JUL!!! 
Jag saknar er otroligt och önskar så att jag kunde vara med er idag. Att få se er glädje över tomten och julklapparna, känna era underbara små armar runt halsen....... Älskar er oändligt.....

GOD JUL!!!

önskar jag er alla

Kram 

Bitte

Men nu är det som sagt jul långt hemifrån. Idag har vi, Beatriz en jättegullig tjej från Spanien, och jag varit på tur norröver till varma källor och Bucuana beach med tri-cycle.... Vi betalar 1000P (165 SEK) för en hel dag. Man kan säga som så att allt tar sin tid här när man ska åka någonstans. Men vad gör det, här är otroligt vackert och man hinner se mycket på vägen.

Vår tri-cycle för dagen 
En helt vanlig liten by....
Risfält
Och vi klagar på våra jobb
Jag är glad för att jag slipper gå på den här toaletten
Det var inte helt enkelt att ta sig ut till den varma källan.......
Och så kom vi då fram till den varma källan. Vattnet var kokande varmt så det gick inte att stoppa i fötterna precis.


För den som varit på Bali och badat i värma källor är det här ganska kul. Jag hämtade upp en bild på nätet för skoj skull :D Bilden har ganska dålig kvalitet men man får en hum om hur det ser ut.

Jag ska aldrig mer klaga på att det är trångt på bussen......
....och på dåliga vägar.....

Det här är Beatriz, hon vill inte ha några bilder på internet men den här är ok att jag lägger upp :) 


Mannen kom fram och pratade en massa som jag inte förstod, men ett ord kunde han på engelska -money De är otroligt fattiga här i byn.


Den här kvinnan satt med ett barn i famnen när jag kom och frågade om jag fick ta kort. Men det kom bara fler och fler och alla var hennes. Vet inte om det till och med fanns fler. Kan undra hur gammal hon är, antagligen inte speciellt, men hon ser så otroligt trött och sliten ut..... 
På stranden kom det ett par körande för att fråga om vi ville komma och äta på deras lilla restaurang. Ja varför inte? Så vi tog oss dit. Maten var vad fiskefångsten gett den dagen. Smakade gott. 

"Restaurangen" stod för maten och hyddan bredvid för drycken, så kan man också fördela :D

Eftersom det inte fanns meny höll jag lite kik på vad andra betalade, bland annat ett svenskt par som vi träffat. De betalade P340-350 (60 kr) för sin mat så vi kände att det är ju ok. När vi skulle betala var det P750 (130 kr)för vi var ju två..... Det är inga pengar att tala om men tankesättet att är man ett par så är man en.... Kan undra jag om det skulle fungera i Sverige :D
Vet inte om jag ska kalla den supermarket precis.... Kan undra om det varit aktuellt med mikrolån i Filippinerna..... Den här typen av affär finns precis överallt
Efter en lååång dag i norr åkte vi tillbaka till El Nido, svidade om och sedan var det middag på Squido´s med Nicolien och Erik. Krabban smakade alldeles utmärkt men de tyckte jag var usel på att äta upp allt
Avslutade med en ice-coffee som bara var sååå god och lite internet på The Alternative 
Försökte förtvivlat få till ett Skypesamtal med barnbarnen men det lyckades tyvärr inte..... usch vad jag saknar dem.....


Ja så var den här julafton också över....

Kram till er alla

Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar