23 december 2012

BANGKOK - HAT YAI BY TRAIN TO KOH LIPE

Kom fram till Bangkok i rätt tid. Jag har visst haft tur med det, har hört senare att tågen och bussarna oftast är flera timmar sena.

Känner för Koh Lipe idag. Så alltså gav jag mig iväg ut till den gamla flygplatsen Don Muaeng. Buss nr 29 går från tågcentralen ut till flygplatsen och det facila priset är 20Bath.

Flyget jag tittat på, men inte vågade boka eftersom man inte vet när man kommer fram i tid, är en kombination flyg-van-båt och känns som ett bra alternativ. När jag så kommer ut visar det sig att det måste bokas dagen innan :( De andra flygen som gick tidigt var fullbokade. 

Eftersom jag måste vara i Hat Yai senast 10.00 för att hinna med båten över till Lipe, är det bara att bege sig tillbaka in till centralen och hoppas på ett tåg. 
Åkte 3:e klassens tåg för 5 Bath in till stan hahaha. Man kan säga att jag fått en annorlunda sight-seeing i Bangkok idag. Lyckades få tag på en biljett, 945Bath för liggvagn, och 14.45 är det dags att lämna Bangkok. 

Höll på att bli lurad av en kvinna som drog med mig till försäljningsluckan. Där säger de att biljetterna till Hat Yai är slut idag. Hon säger då att upp hos resbyrån en trappa upp har de biljetter, men de kostar 500Bath extra. Surt, men jag köpte en. När jag kom ner igen gick jag fram till en annan lucka, gick på magkänslan, och jovisst fanns det biljetter. Upp en trappa igen och stövlade in på kontoret. Behöver jag tillägga att jag kom ut med mina 500Bath ;D Träffade på henne igen och hon fick veta vad som hänt….. 

När jag var uppe för att hämta min väska kom hon dragades på ett par tjejer till. som också fått till svar att biljetterna till deras destination var slut.
 
Men det går ju inte att sitta på en central hela dagen utan det fick bli motorbike-taxi till stora köpcentret MBK. Måste ju reka lite inför hemresan. Herreguuuud vad massa skal det finns till iPhone!!!! Det ena mer fullt av bling-bling än det andra. Lite mat i magen och sedan tillbaka.
 
 Det här vet jag inte vad det är, men det såg inte gott huuuu....
 Här får gamla och sjuka sitta och vänta på tågen.....
 ....och här sitter resten
 Blev gråtfärdig när jag såg tåget. Det skulle vara samma som igår, men se det var det inte….. Och inte var det bättre heller. Men de lugnade mig med att det kommer bäddas här också och nu har de börjat, det kommer bli bra. Jag får mitt lilla privata spejs idag också och eluttag har de fixat till mig. Måste ju ladda mobiler, kameror och skriva vad som händer. 

Sitter mitt emot en australiensare som är på väg hem, kanske. Han ska ha över- och jag underslafen. Nu även min säng bäddad och den är till och med bredare än igår :) men toaletterna är en historia för sig urk.... Men nöden har ingen lag.....


Jisses, får helt plötsligt syn på mina shorts, såååå skitiga. Känner mig fräschast i stan… Dags för att lämna in till laundry när jag kommer till Lipe. Håll tummarna att tåget kommer in i tid så jag slipper en övernattning i Hat Yai, känner inte alls för det. Det är ju den där oroliga delen av Thailand som man inte ska vistas i för mycket. 

Tänk, snart är det 2 veckor sedan jag åkte hemifrån och om ett par dagar är det julafton. Usch vad det kommer kännas hårt utan de små, som inte är så små.

Nej vet ni vad, nu ska jag ta ledigt och kolla läget på mina medpassagerare.
 Dags för bäddning
 Och nu var det bäddat :)
 Min säng för den här natten.... som ni ser hade jag riktigt gott om plats
Passerar precis Hua-Hin men tyvärr alldeles mörkt. Tror jag ska försöka sova lite, det är som jag skrev igår avstressande att åka tåg.

Ha det gott!! Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar