29 december 2012

FAVORITSTRANDEN VID MOUNTAIN RESORT, KOH LIPE

Dags att arbeta igen..... det är tufft att vara på resa...
Men nu är det ju så att det inte bara är arbete utan även lite annat som står på agendan ;D Nina och jag gav oss över till min favoritstrand på ön, den vid Mountain Resort. Vi tog vägen via byn och stötte på den här söta affären.
.... och naturligtvis något att stoppa i munnen. Det här var ungefär som struvor hemma. Snacks/lunch köptes här, men inte de friterade kakorna.
     
 Koh Lipes skola.
 Jajamensan jag var inne där också ;) och då var det lunchdags....
Den här lille killen satte igång med sina konster när jag kom med min kamera.
 Koh Lipes vårdcentral/sjukhus. Kommer göra mitt bästa för att hålla mig frisk.
 Ninas tidigare inhandlade lunch, riktigt gott!! 
 Så var vi då framme vid stranden, jag bara älskar den :)
 Nina tar en power nap
 En fantastisk dag är över och dags att gå tillbaka....
 På vägen tillbaka gick jag inom Oat. Lite bilder på hennes nya ställe.
 Den söta brevlådan finns kvar.
 Nytt för i år är att man kan boka matlagningskurs. Funderar starkt på det.
Tröjorna är Oats egen design. De flesta trycker hon under lågsäsong. Men det fina är att man kan beställa med t ex sitt namn. Man får en helt unik tröja, inte H&M precis......
Eftersom mitt visum inte räcker tiden ut följde Oat med till Immigration för att höra hur jag bäst ska göra. Oat, thank you for helping me out :) 

Som jag skrev tidigare får man bara 15 dagars visum när man kommer via land/vatten och mitt går ut 121231. Och jag kan ju villigt erkänna att jag inte är så sugen på att åka fram och tillbaka till Malaysia på nyårsafton. Till råga på allt har jag hittat på nätet att man bara kan åka ut och in i Thailand 2 gånger, sedan måste man vara borta i 90 dagar. Detta blir andra gången eftersom jag åkte över till Burma en gång.

Nu skulle jag inte oroa mig, allt löser sig. De skrattar på Immigration när Oat talar om att jag vill göra allt den rätta vägen. Det som händer är att jag får en röd stämpel i passet med "overstay" och får betala 500Bath per dag som jag är för länge. Och nej då, det är inga problem att komma in igen även om man har en röd stämpel. Bad dem titta noggrant på mig och komma ihåg mig och vad vi talat om.

Här tänker man rationellt. Polis, restaurang och shop, allt i ett. 
När jag kom tillbaka till Daya säger tjejen i receptionen 
-You remember you have to move out tomorrow? we are fully booked. Oooops det hade jag förträngt. Rumslös alltså. 

Jahaja ja då får vi väl ta till frasen -Det finns inga problem, bara lösningar…. Då säger Nina att jag gärna får flytta in till henne. Jamen se där, det fanns en lösning. 

Annars är det ju så att det kan bli lite svårt, nyår är värre än jul. Massor av thailändare och malajer kommer med paketresa hit så det är rätt fullbokat. 

Jag har ju hittills betalat 500Bath natten och Nina hade förhandlat till sig 300Bath eftersom hon bott här i 3 veckor redan. Så nu bor vi för 150Bath var, alltså 35kr hahaha. Vi testar och ser.

Lipe är inte bara nya Phi Phi, utan nya Koh  Phangan med Full Moon Party och fullt ös på ön i kväll. Festen håller på till 8 på morgonen. Nej, jag tänker inte gå dit. Jag har passerat det stadiet i livet.

I morgon är det dags för Katarina, Robin och Albin att åka vidare till Ao Nang. Alltså blev det en sista gemensam middag.


Oats syster, Katarina, jag, Oat och Robin. Albin hade redan gett sig iväg och Nina står  bakom kameran
Efter den goda middag gick Nina och jag tillbaka till Daya. Nina gick in på rummet och jag satt kvar i restaurangen med Wi-fi, känner mitt samvete kalla att jag ska skriva lite. 

Trööööött, känner jag att det trots allt är dags att inta vågrätt läge och då får jag inte upp dörren. Jag är utelåst!!! 

Försöker väcka dem som ligger i receptionen men de är bara intresserade av att sova. Efter 20 minuter tjafs höjer jag till slut rösten och precis då kommer en fransyska som kan lite thai och försöker hjälpa till. Men nej de ska sova. Säger till och med att jag vet ingen annan råd än att jag får hämta polisen. 

Visar sig att det är fiskare som sover där och jag vet inte om det är så att de ska fungera som vakter i gengäld. Sovande vakter. Till slut kommer en kille som brukar sitta i receptionen och han ringer receptionisten. De har gett mig fel nyckel!!! det finns 3 rum med nummer 8 och någon text ovanför. Jag läser för sjutton inte thai , hur ska jag kunna veta det. 

Varje dag lämnar jag ordentligt nyckeln i receptionen, så säger de nu att den ska man behålla, hur sjutton ska man veta det om ingen säger det. Jag blir så trött ibland. Efter 45 minuter går jag så klarvaken till mitt rum :( Vilket slut på en underbar dag......

Gör ett tappert försök att sova, det är en hel del dunka dunka som hörs på avstånd. Gamla damer kan också..... men...... ibland är det att tänja lite på gränserna.....

Kram och god natt!!!

Bitte

10 kommentarer:

  1. Hej Bitte! Är hemma efter en jätte härlig jul med mycket snö i Sälen, jag har njutit av varje stund, även om det har varit minus grader. För jag vet att du njuter av plus grader, sol och bad. Här hemma i Halmstad är det nästan vår.....önskar dig Bitte ett GOTT NYTT ÅR 2013! Kram från Katarina E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Katarina!!!
      Vad skönt att du hade en bra vecka i snön, men som jag villigt erkänner är jag är inte avundsjuk ett enda dugg :D
      Du har så rätt så i att snön inte är min grej.
      Vår, är det sant??? Då blir det till och med ok att åka hem om ett par veckor :)
      Ser fram emot att höra av dig igen ;D det är så roligt att höra av dig. Hälsa de andra så gott!
      Kram
      Bitte

      Radera
  2. Hej Bitte! Regn, mulet och 5 plusgrader idag i Halmstad, var är vintern? Städat, ska åka och se när Oskar tränar med Hallandslaget (handboll), övningsköra med Robin en tur i stan, handla och sedan blir det fredags mys här hemma med hela familjen. Vilken hälsoresa du är ute på!!! Själv har jag börjat titta efter någon resa till våren, jag vill med ha sol och bad, få se om jag får med mig hela familjen..... Så härligt du har det Bitte, fortsätt och njut! Kram från mig Katarina E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina!
      Som alltid lika roligt att höra av dig :)
      Hör att du har fullt upp som vanligt :) Vet du, jag är inte ett dugg avundsjuk på vädret. Sitter ute och äter min frukost och tittar ut över ett lite morgondisigt hav.

      Du gör helt rätt med att leta resa. Och får du inte med pojkarna så åk med Jens :)

      Var rädd om dig , så hörs vi snart igen.

      Kram kram

      Radera
  3. Hej Bitte! Andra dagen på jobbet efter två veckors ledighet, det är tufft (för mig som inte är ok ännu)och jobb det saknar jag inte.......fullt upp både på jobbet och hemma. Det är jag som är avudsjuk på dig, längtar efter sol och bad, nu när jag har fått mycket snö och kyla. Nej, nu ska jag gå ut, usch behöver ta på mig mina regnkläder. Ha det gott Bitte! Kram från mig Katarina E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina!!
      Usch så tråkigt att höra att du fortfarande inte är ok, tänkte på det förra gången jag svarade dig. Hoppas att det går åt rätt håll i alla fall.

      Kan tänka mig att du har fullt upp på alla håll, som vanligt, men du måste vara rädd om dig!!! Hör nu vad jag säger :)

      Hoppas att du hittar en resa så du också får lite sol och värme, det är det bästa tycker jag :D Då kan du gå utan regnkläder....

      Ha det riktigt gott!! och var nu som sagt rädd om dig.

      Kram kram, så ses vi snart

      Bitte

      Radera
    2. Hej Bitte! Äntligen fredag, denna veckan har varit tuff, du vet att byta år, konto, motpart här på jobbet det är inte lätt. Du har verkligen valt rätt tid att vara ledig på........Tycker att du blir mindre och mindra, är du på något träningsläger? Snart ska jag köra hem och bara njuta av denna helgen, bara få vara (vara rädd om mig). Ha det riktigt gott! Kram Katarina E

      Radera
    3. Hej Katarina!
      Jag vet när jag ska ta ledigt :D Men sommaren var inte enkel den heller.... och hösten....
      Träningsläger njaaaa det vet jag ju inte förstås och jag tycker inte jag gör annat än äter så mindre vet jag inte. Men det vore ju inte fel.
      Var rädd om dig Katarina, du har trots allt salmonella.
      Ha det gott och om en vecka ses vi igen. Tänk vad dtiden går fort.
      Kram Bitte

      Radera
  4. Hej! Följt din reseblogg med stor entusiasm hemifrån Sverige och nu sitter jag här med en Chang på Pattaya Beach. Efter att bott tre dagar på Mountain resort med den fantastiska stranden, precis som du skrev här vi bestämt oss för minst fyra dagar till här. Flyttat ner till Lipe resort. Ska ta en promenad idag för att se om jag hittar Oates lilla shop. Tack för alla tips och inspiration. / Isalill

    SvaraRadera
  5. Hej Isalill!

    Oh vad kul att du följt mig på min blogg!! Vad glad jag blev för ditt inlägg.

    Visst är det fantastiskt vid Mountain? Det händer ju lite mer vid Pattaya så det blir säkert kul för att se båda delar. Nu är det ju lugnare än när jag var på plats. Hoppas verkligen ni träffar Oat, hon är helt fantastisk. Hoppas ni får en fortsatt skön semester :)/Bitte

    SvaraRadera