15 december 2012

ONE NIGHT IN BANGKOK

Sova var inte att tänka på.… låg vaken, övertrött, hela natten :D

One night in Bangkok är över och jag har “sovit” på saken. Och det är väl dags att bestämma sig nu då, så jag har bokat en hotellnatt på Huenchandee Hotel i  Chiang Rai, norra Thailand. På toppen har jag bestämt mig för att ta den långa resan med nattbuss. Japp så är det, nu ska det åkas buss i tolv timmar och enligt receptionen behöver biljetten inte förbokas så jag får väl lita på det. På så sätt får jag nästan hela den dagen här i Bangkok, allt har sina för och nackdelar. 

Åt en stadig frukost, ja jag tyckte min var stadig men det var inget mot den thailändska som satt bredvid och åt två-tre gånger så mycket. Liten och tunn, LIVET ÄR ORÄTTVIST!!!! 


Ut på stan, eftersom jag då har den här dagen också i Bangkok istället för att behöva ge mig iväg till den gamla flygplatsen Don Muang, där Air Asia flyger, och dit det inte går skytrain :)

En tur på floden Chao Phraya kan ju alltid vara trevligt. Det tog ett tag att ta sig dit, för det där med att visa vägen är lite si och så i den här stan. Bara det i sig är lite sightseeing. Det finns turistbåtar där man löser biljett för 150Bath dagen men jag orkar inte med malandet av guiden så det fick bli public boat för 15Bath/sträcka. Så där åkte jag fram och tillbaka för att se lite mer. 
Hoppade till slut av vid stationen för Grand Palace, och korsade över floden med en annan båt, 3Bath, till Wat Arun, temple of dawn -gryningens tempel-. 
Tänker på smarta jag som förra gången åkte hit ensam på kvällen, med en munk som enda sällskap på båten. Där gick jag då runt i mörkret……Hmmmm. Men det var ju då jag träffade det gulliga syskonparet Araceli och Jon, så det gick ju bra. Och den här bilden är tagen med speciell tanke på dem.
 Lite snacks kanske......
 Säger bara mmmmm
 Tillbaka och dags för lunch från ett “hål i väggen”, riktigt gott. Det blir mycket mat här…. 
 På vägen tillbaka kan man säga att packade sillar i en sillburk har gott om plats jämför med vad vi hade på den turen. När jag tog bilden var det gott om plats.
 Köpte en ny ryggsäck med hjul och packade om kvickt och lätt på hotellet och gav bort, min helt ok väska. Dags att ta sig till bussterminalen. Den avtalade tuk-tuk föraren dök inte upp och det var nej från alla taxichaufförer på grund av köer. Tack för det :) Ska bara lyssna på mig själv i fortsättningen och ta skytrain. Halvsprang med ryggan släpandes efter mig och kommer fram med ett hjul mindre :( oturen hade inte vänt :D. 

Vid slutstationen Mo Chit skulle jag så få tag på en taxi och fick hjälp av en urgullig tjej som absolut inte kunde förstå att taxichaufförerna inte vill köra på mätare utan vill ha 200Bath. Det var ju olagligt. Mmmmm så är det att vara turist i Thailand. -You stay there… och så visade hon in mig så jag inte syntes och gjorde så en deal med en chaufför och hon såg så otroligt nöjd ut att hon överlistat dem hahaha.

Det var helt klart inga problem att åka obokat, de skrek efter en så fort man satte foten på området. Ja området, det finns 3 olika bussterminaler beroende på vart man ska åka, (söder, norr och öster) Den till norra Thailand är fruktansvärt stor med över 100 plattformar med bussar. Fick en biljett, försäkrade mig om att det gick att ligga ner, för 662Bath. Avgång 19.30 thai tid, alltså klockan 21.00. Kan undra jag om det skulle funka i Sverige. Bussen var bekväm och den hade till och med värdinna som serverade tilltugg och vatten. TV:n var på, och jag menar verkligen på…….. Jag satt en trappa upp längst hitåt.
Resan gick bra, och nu är det 121215.

Kram kram tills näst gång


4 kommentarer:

  1. Thank you so much for thinking of us, Bitte! Hopefully one day I will return to the same spot we met. Happy and safe travels. I will read your blog and live through your adventures!

    -Araceli

    SvaraRadera
    Svar
    1. How could I not think of the two of you at that place, it felt very special coming back. Think we had a really nice time and I hope you will be able to return some day. And maybe think of me ;D Big hug Bitte

      Radera
  2. Hej Bitte! Vilket äventyr du är ute på, njut av varje sekund. Hälsn Katarina E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina! Jag lovar, jag njuter hela tiden. Har det bara bra. Hoppas att du mår lite bättre nu. Kram Bitte

      Radera