16 december 2012

CHIANG RAI OCH WHITE TEMPLE PÅ MOTORBIKE

Kom så fram till Chiang Rai efter en helt ok resa, även om det var si och så med sömnen. Även här ligger terminalen för  långfärdsbussar en bra bit utanför stan. 

Checkade in på Huanchandee Hotel, enkelt men mysigt. De beklagade att inte rummet var färdigt fast klockan inte var 10 och bjöd på frukost när jag väntade. Sedan hjälpte dig mig fixa en motorbike, så watch out här kommer Larsson….. Här är lite lagom varmt, ungefär som en halvdan svensk sommar, bra att kunna vänja sig. Svettiströjan är på när jag är ute och kör. Tack Sonja att du berättade om det innan jag åkte.
Mitt rum på Huanchandee, och Anna E. det har både AC och kyl ;D
Chiang Rai är betydligt större än jag trodde. Tänkte mig en mysig lite stad jag, men tji fick jag för det, men den är ok. Körde runt och tittade på några olika “måste” saker.

Första stoppet blev ett tempel som jag faktiskt inte kommer ihåg vad det heter men jag tyckte att han var så söt där han satt.

Sen bar det av till Wat Phra Kaew. Här fanns förr den Thailands mest kända Buddha, Emerald Buddah. Han hittades här när blixten slog ner 1434. Emerald Buddah finns nu på Grand Palace i Bangkok och i Chiang Rai finns en kopia av honom. Lite kul att få ett foto på honom, även om han är en kopia. Originalet får man ju inte fota, men nu får ni se hur han ser ut. Emerald Buddah, som i Bangkok har olika kläder på sig beroende på årstid.

 
Lite blommor får vi allt ha med bland alla tempel och all mat
Japp jag var med på den här resan :D Det är inte så ofta man kommer med på bild när man reser ensam
Vet inte vad de här bullarna heter, men jag gillar dem inte så det blev inte detta till lunch. Testade när jag var i Singapore. Men de ser ganska kul ut.
Efter några tempel fick det bli lunch vid “Clock Tower” som tydligen också är ett måste. Kan undra vad magen kommer säga om den lunchen, det sved ordentligt i munnen. Men gott var det. 

Lite snacks kanske.... eller inte. Larver är inte min grej.
Clock Tower, klocktornet, som är ett måste i Chiang Rai. Har ett klockspel på kvällen men det missade jag.
Var lite vilsen ett tag.... Kan bara säga att jag har sett en hel del av Chiang Rai. För en sak är säker, engelska är de inte speciellt bra på här, lite svårt att göra sig förstådd ibland men allt går. Men att få hjälp att hitta rätt igen, nej det är bara att leta vidare..... kom i alla fall till floden Mae kok River.
och lite annat..... eller mycket annat som jag inte har med påbild
Åkte tillbaka till hotellet och de beskrev vägen till Wat Rong Kohn, White Temple, som ligger cirka 15 km söder om Chiang Rai. Dags att ge sig ut på de stora vägarna alltså, trefiligt. Måste bara säga att infrastrukturen är en helt annan än Filippinerna, två-trefiligt hela vägen.

Ett är säkert, det är ett tempel helt i min stil, helvitt :D Templet började byggas 1998 av Chaloemchai Khositphiphat när han vill skapa en himmelsk plats på jorden. Kan tänka mig att det inte faller alla i smaken med allt det vita men jag gillar det. Inne i templet, man fick inte fota, var det målning av Buddah och en stor drakmålning. En grupp hade med sig guide och stod och pekade ut olika filmfigurer som Batman och allt vad de nu heter. Ja Avatar hette visst någon. Utanför visas det förbjudna som alkohol och cigaretter i statyer.

Det förbjudna
 
Japp jag var med här också
Visst är det coolt. Synd bara att man inte kan återge glansen som var när solen sken i alla de små glasbitarna.
Dammen med de döda själarna som sträcker sig efter hjälp.... hoppas det hjälpte lite med myntet i skålen....
 
Hela trädet eller rättare sagt träden var fyllda av sådana här skyltar som man köper för 30Bath.
Och den här bilden får avsluta besöket på White Temple
Dålig bild, men här körde jag... Måste säga att jag tuffat till mig med att köra, inte så att jag kör som en blådåre  men...  

I kväll var det "walkingstreet" och "alla" skulle dit. En massa krafs som i alla fall jag inte ville ha och samma storlek på kläder har vi heller inte ;) 

Lite larver, kackerlackor kanske....
Till soppa. Kände inte för det.
Var hungrig redan på vägen dit men mitt i allt tittande här och där så gick tiden och när jag skulle äta ja då stängde de. Det slutade med ett kycklinglår, köpt längs med vägen, och en flaska mineralvatten från 7/11 på rummet.

Det var en dag i Chiang Rai det, nu får vi se vad morgondagen har med sig.

Kram kram


2 kommentarer:

  1. Hatten av för att du kör! Det har jag aldrig vågat, jag och vänstertrafik rimmar illa ;-)
    Kram Sonja

    SvaraRadera
  2. Mmmmm jag är larvig med larver men inte med motorbike hahaha. Nu är jag inte att leka med när jag kommer körande ;)

    Kram

    Bitte

    SvaraRadera