23 december 2012

MED SPEED-BOAT FRÅN HAT YAI TILL KOH LIPE

Vaknar klockan 6.00 av grannkärringen som sätter igång och mässar med hög och tydlig röst till alla som vill/inte vill lyssna. Om vad det är vet jag inte, men varenda en hon får tag ser uppgiven ut, men deras artighet mot äldre gör att de låter henne fortsätta… hon sliter upp en masa papper, bilder och broschyrer ur en väska, hela bädden var full av dem igår. Grrrr jag bara blängde när hon vill ge ett till mig.

När det nu börjar ljusna kan jag också konstatera att jag åkt från en klarblå himmel till ösregn, jag tror jag gråter…. Men det är bara att hoppas att det är bättre ute på öarna, det här är mitt inne i landet. Tyvärr så ser det ut som vi inte kommer hålla tiden idag, kan undra jag om jag kommer ut till Lipe idag. Men efter att jag frågat så får jag det lugnande beskedet att, om man kan lita på personalen, så ska vi komma fram, inte i tid, men så jag hinner med båten.

Jag börjar förresten få riktigt bra kläm på det där med stå-toaletter nu hahaha. Men lukten mina vänner, den får jag inte kläm på....

Dagens frukost :)

 
Vi kom i tid!!!

När man kommer ut från stationen står det fullt med säljare från de olika “resebyråerna”. Van och båt från Pak Barra till Koh  Lipe kostade 700Bath, inte prutläge på det. I alla fall inte under högsäsong. Det ska vara 7-8 personer innan det körs. 

Först den nästan 2 timmar långa resan i van till Pak Barra och på det en 2 timmars tur med speed-boat. Tidigare var det bara ett företag som körde över men nu är det betydligt fler. Det tråkiga är att alla kör mer eller mindre samma tid. Men det finns i alla fall fler överfarter än tidigare.

Träffade en svensk mamma, Katarina, med sina 2 söner, Albin och Robin, i Hat Yai och fick en trevlig pratstund med dem. De kommer bo på Z-Touch, där jag fick använda Wi-fi sist. Vi köpte biljetter samtidigt, på samma ställe och betalade lika mycket men fick inte åka med samma båt.
 Fullpackat med både folk och packning.
 
Framme på Koh Lipe var det fullbokat på mitt ställe, Seaside, så det var bara att leta vidare. Hittade till slut rum på Daya Resort, näst längst bort på Pattaya Beach, för 500Bath. 

Det finns många olika alternativ för dyra pengar. Visst jag kan tänka mig att lägga mer än de 500 jag betalar men då vill jag känna att jag får valuta för pengarna. När vi talar om 2000-5000 istället är det inte värt det. Trots att jag ville bo bra över jul. Kollar kanske vidare i morgon. Just nu får det här duga. Daya Resort har fri Wi-fi och det är värt en hel del för mig. Och så hade de ju fritt te, kaffe och varm choklad mellan 7.00 - 16.00, det ni.....


Så svettig och go´gav jag mig raka vägen upp till Oat. Oh vad roligt att träffas igen. Även om jag tog en dusch på stationen i Bangkok känner jag mig inte fräschast i stan. Men jag ville bara iväg, så skit samma.

Efter en underbart god middag var det dags för mig att gå tillbaka. Ville inte ens gå inom något massageställe, så fräsch som jag var.... men jag luktade inte illa enligt Oat hahaha

 Här är underbara Oat :)
 Och här Massaman chicken och Squid on Hot Plate i den andra pannan. Säger bara mmmmm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar