17 december 2012

CHIANG SAEN - MAE SAI - TACHILEK - CHIANG RAI

Vad skönt att kunna sova lite :). Innan det var dags att gå in till "stan" igen fick det ju bli den inkluderade frukosten. De kom först med kaffekoppen, så vi tänkte att kanske det är frukost thai stil, en kopp kaffe, men nej då ingen anledning att oroa sig. Det kom fram både det ena och det andra.
 
Här är Chiang Saen down town
Dags att åka songthaew, en öppen mindre buss där man sitter på sidorna, till Mai Saen, 50Bath. Det blev alltså Burma till slut..... Konstaterar att det är dags för lite sol snart, som en magsjuk albyl efter en vecka i Thailand, inte likt mig alls.....
Rostade kastanjer har jag inte ätit sedan 70-talet på Kanarieöarna. Inte lika gott som jag mindes det.
Efter det låååångsamma resan med songthaew, för 50 Bath, cirka 5,7 mil över bergen med vacker utsikt, var vi så framme i Mae Sai. Åkte tillsammans med bergsfolk och de tittar på en som man är en udda fågel. Hade de en kamera hade nog de också fotat. Landskapet är otroligt vackert och det är kul att se även en del av norra Thailand. Det är ju i den här delen det har odlats mycket opium och det finns ett museum vid Golden Triangle men jag besökte det aldrig, tyvärr. 

Men innan dess gick jag en tur längs huvudgatan och lyckades komma till en marknad såklart. 
Sen ska vi bara inte tala om caféet med härlig latte och de goda chokladbollarna, hur goda var inte de mmmmm jag bad att få 1 men se det går inte, 5 ska man ha.  Oh så ledsen jag blev, eller inte. Man måste inte äta alla men det är ju dumt att låta bli, eller???
Så var det time att ge sig över till Burma. Man tar en promenad över bron, så enkelt är det. Ja inte riktigt så enkelt med visumet. Först ut ur Thailand och därmed förverkades mitt 30 dagars visum jag fick när jag kom. De talade om att jag får ett nytt på 15 dagar när jag går tillbaka. (Man får 30 dagar när man kommer med flyg men via land och vatten bara 15 dagar) Hade jag nu släpat mig hit får det vara strunt samma, jag ska över. Men summan av det blir att jag måste lämna Thailand senast nyårsafton och om jag inte kommer tillbaka med flyg får jag lämna landet en gång till innan det är dags att åka hem. 

Jaha så var det då promenaden över bron och man växlar även sida, högertrafik i Burma mot Thailands vänstertrafik. I deras immigration var det dags för lite pappersarbete, fotografering och 500Bath kostade kalaset. Man behöver alltså inget visum för en dag, men man lämnar ifrån sig passet och får ett tillfälligt av dem för att man säkert ska lämna landet. Som om jag skulle vilja stanna??? Jag såg nog väldigt skeptisk ut, men det var bara att gilla läget om jag ville in. Det kom in en engelsman som bor i Thailand och åker över var 3:e månad för att förnya sitt visum, han sade att det är så det fungerar och att det inte brukar vara några problem. 

När man kommer ut från kontoret behöver man inte fundera på vart man ska ta vägen. De “kastar” sig över en för att ta med en på en rundtur. Alla åker till samma ställe och enligt engelsmannen är det en ok tur. Ett bra pris är 150-200Bath och jag fick min för 150. Nu har jag inte en aning om vad ställena heter men det spelar inte så stor roll. 
Min förare för dagen
Och så var det jag igen då på väg in i ett tempel
Så var det då det första av de för mig okända templen.
Och så kom vi då vidare till en pagoda.
 Där kom den här kvinna fram och började gå runt med mig.
Jag skulle slå nio gånger på klockan
Här skulle det hällas fem skopor vatten
Här var det tre skopor som gällde
Och till sist en skopa
Utsikt över Tachilek
De två stora Buddhorna är Thailändska och den i mitt Burmesisk 
Nytt litet tempel på vägen
Det som var intressant och sorgligt att uppleva var besöket (inträde 140Bath) hos “Long-neck. långhalsarna. De kommer ursprungligen från Myanmar och behandlas på många ställen som boskap. Otroligt tillrätta lagt är de utplacerade i ett, i och för sig vackert område, där de säljer souvenirer och ställer upp på fotografering. Skäms när jag tar kort men kan liksom inte låta bli. Men skönt att se att en del tagit av sina ringar, speciellt en kvinna vars hals var så pass lång att det måste varit i sista stund. Eller är det bestraffning? Måste googla om det. 

Utsikt från deras by.
På väg tillbaka till Tachilek
Sista templet för idag.Så var den turen slut. Det är inte stor del man får rör sig på när man kommer över dagen.Man kan se att är otroligt fattigt.Kan också tänka mig att det finns betydligt vackrare ställen än just staden Tachilek. 
Marknadsdags med bra priser. Himla synd att jag inte kom med tom väska och var på väg hem. Kläderna är inte min stil precis men det finns en hel del ok väskor, klockor och sådana saker. Och så var det det där med mat igen....
Dags att gå tillbaka till Thailand. Och ja, jag fick tillbaka mitt pass.
Var bara tvungen att prova på det här. Friterat i långa banor. Detta var som någon kaka
Och det här friterade grönsaker. Gott? Ja, sådär... men kul att ha provat det.
Hardworking woman, kan undra om hon gillat att jag fotade henne sovandes på jobbet :D
Det här gillar jag. Det är små omogna plommon som man äter med chilisalt

För att vara säker på att komma med bussen till Chiang Rai ville jag inte dra ut på det för länge, kände för att komma tillbaka. De har ju en viss förmåga att alltid lägga bussterminalen utanför och så var det här med. Åkte motorcykeltaxi för 50Bath. Och hittade en van som gick till Chiang Rai för 46Bath. 

Idag fick det bli mat på marknaden. En hel fisk med grönsaker mmmmm så gott det var. Men det blev inga kackerlackor eller larver idag heller.

Stannade till och tittade en stund på lite populär underhållning. Det var bara så dåligt.... enligt mig.
Som tur var hade Huanchandee rum kvar, lämnade ju mina saker där när jag åkte. Fick tillbaka tvätten och inte ville de ha betalt för den heller, det har jag aldrig varit med om….

Ja det var den här dagen det. Det händer en del om dagarna.

Ses i morgon. 

4 kommentarer:

  1. Kul att du kom iväg till Myamar. Larvig du e som bangar för larver ;-)
    Kram
    Sonja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var kul att jag lyckades till slut :) Jaaaa jag är larvig med larver, har du ätit dem? Det är sådana Rudolf brukade äta hahaha

      Kram

      Bitte

      Radera
  2. Nä, jag larvar inte runt med larver LOL
    Kram
    Sonja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att hör att vi är på samma nivå då :D
      Kram
      Bitte

      Radera