1 januari 2013

NYÅRSAFTON 2012 - KOH LIPE

På med skorna och powerwalk igen, klockan 07.00 mmmm ni läser rätt. Efter bara en dag gick det något lättare. Hela stranden fram och tillbaka 2 gånger i 40 minuter, sedan stretch på det. 

Upp i backen till burmesen för kokosvatten från en pinfärsk kokos. Man kan vänja sig vid allt, den gick ner lite lättare idag. Fortsatt promenad över ön med varsin bit kokos i handen. Den här lite tjockare och hårdare än den igår, i min smak godare.  Inköp av frukost och lunch i thai stil.

Nudlar med kokosmjölk och massor av chili, Nina frågade om jag stoppar i hela påsen. Klart jag gör.


Sticky rice med banan
Risbollar med gula bönor
Den här frukten vet jag inte vad den heter men den är god. De är friska i smaken och har som lite geleaktiga klyftor, med en kärna i de större. 

Ja förresten, när vi gick genom vår trädgård för att gå till burmesen i morse, höll de på att gräva ett stort hål, jag skämtade lite om att de kanske höll på att gräva en grav till han som dött. Men vi trodde inte riktigt på det själva…. Det skulle vi gjort. Efter lunch kommer en hel procession med människor och ställer sig vid den platsen. De håller begravning!!! I vår trädgård!!!! När jag går dit senare för att titta, jadå jag är nyfiken och tittar man inte får man inte reda på något. Det är en hel kyrkogård i trädgården!!!!


Det kom ut en spanjorska som berättade att musiken som gjort det svårt att sova i 3 nätter var för att visa sin aktning för honom…… Det är skillnad det mot våra begravningar. 


Priskrig pågår på ön. Island-hopping för normala >500Bath är nere på 200Bath och resorna till Langkawi som normalt ligger på över 1000Bath är nere på 750Bath. Konkurrens är alltid bra för kunden.

Vill man lämna ön de här dagarna är det bäst att vara ute i god tid och boka sin biljett, annars kan man bli kvar här några dagar. En av våra grannar fick boka om sin flygbiljett eftersom han inte kom härifrån.

Det fortsätter att strömma in folk, som jag skrev om igår, från fastlandet. Japp, såhär kan det se ut och då fick jag inte med allt på bilden. Till och med vatten tar de med. Det är bara vi dumma turister som slösar våra pengar på ön, thailändarna gör det inte. 
Utlänningar får inte lov att fiska i Thailand, men det händer trots det ;)

 Ja man tager vad man haver......
Nyårsafton firas med ett gäng spanjorer som beställt bord på Tiger. Maten var en katastrof. De hade förbeställt några kilo squid för att säkert ha det. Först kom några tallrikar med squid tempura, jättegott, som vi satt och plockade med ungefär som snacks, utan något till. Efter en halvtimme, minst, kommer squid i pepparsås utan något till, efter ytterligare lika lång tid kommer fried rice med chicken och ett par små skålar med pommes. That´s it. Nästan lika hungrig som när jag började. 

Det var otroligt mycket folk på stranden och fyrverkerierna körde igång redan när det började mörkna. Massor “lucky ballons” släpptes upp i luften. Även om det inte är speciellt bra för naturen och tänk om den går fel och hamnar bland allt folk eller i en båt, tycker jag  det ser fint ut. Såg precis i aftonbladet att det brunnit rejält på en thailändsk turistort, inte av lucky ballon, men av raketer som gått fel.

Skålade in det nya året med en cola light och gick “hem”  


Ja så var det då 2013. Hoppas på ett bra år......

Kram

Bitte

2 kommentarer:

  1. Hej, det börjar bli dags för mig att förbereda utcheckning från ditt hem och städa....så vad gör jag? Läser din blogg som jag inte hunnit med på sistonde ;-)Nä, dags och ta tag i packning och städ. Det har varit underbart att ha "eget" krypin under Halmstadbesöket TACK :-) Har inte hunnit läsa din blogg helt men du verkar ha det riktigt bra och skönt, det är du värd! Du strålar på bilderna :-) Ha det fortsatt gott. Kram Sonja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Hoppas att du haft det bra i mitt lilla hem :)
      Du får läsa i kapp när du kommer hem istället.....
      Jag har det bra det finns bara en sak jag önskar och det är att jag kunde sova lite bättre, men man kan inte få allt....
      Ha det gott!!!
      Kram

      Radera