17 januari 2013

BYE BYE CHANG!! FRÅN KOH CHANG TILL BANGKOK

Vaknar efter 4 timmar sömn, gäsp, knyter på skorna och ut…. 

Igår hade jag ju bestämt mig för att först åka i morgon. Gick inom en resebyrå och de har avgångar klockan 6.00 direkt till flygplatsen Suvarnabhumi, det får det bli för 600Bath. Bokar men har inte pengar med så jag får gå inom senare. Men guuud vilken ångest, tänk om jag inte vaknar klocka 5.00 i morgon bitti, kan ju inte räkna med väckning från boendet.

Lämnar mina pengar till frukt i vanlig ordning och går vidare med tankar snurrande. Det gör ont i magen. Hämtar frukten på tillbakavägen och säger hej då till henne. 

Det är mulet!!! Och jag som stannar kvar eftersom jag vill ha solen….. Ett himla velande fram och tillbaka, men det är en av de negativa sakerna med att resa ensam, man fattar alla beslut själv. Och egentligen är det ju det som jag ser som positivt, men ibland blir det bara för mycket. 

Kollar, ja det går en buss idag klockan 14 idag, hotell till hotell. Upp och bokar om. Jag åker till Bangkok klockan 14 idag istället. Resan Koh Chang - Bangkok tar totalt cirka 6 timmar med båt och van för 800Bath. 

Måste på stående fot bestämma hotell för de vill veta vilket område jag skall till, det går flera olika van. Så hastigt och lustigt bestämmer jag mig för Best Western Premiere Sukhumvit, som jag överhuvudtaget inte övervägt tidigare. Det blir nog bra, de har pool, fri Wi-fi och frukost, alla mina “måsten” de sista dagarna. Och jag tror det hade 5*, det vill jag ju ha såhär på slutet.

Då jäklar kommer solen!! 
Men nu känns det ok i alla fall. Nu kan jag inte boka om för det är betalt.

Ner på stranden och säga hej då till Inger, Malin och Kristin, Gisela, Martin och barnen. Avsked känns alltid tråkigt men det är ju så det är.

Bye bye Koh Chang!!! säger jag med lite blandade bilder


De gulliga tjejerna Malin och Kristin som jag sett lite grann här och som nu flyttat in i bungen bredvid mig :)

Vanen kom till och med lite tidigt och nu är jag på väg. Bara lintottar rakt igenom och vi har tur för den är bara halvfull. Nya bekantskaper direkt. Micael och hans särbo, jag vet inte hennes namn, från Kil i Värmland och Stockholm. De är nyförlovade särbos, blivande sambos med stundande bröllop i sommar, paret som hittade varandra igen efter 30 år. Hur häftigt är inte det? Vi har redan bestämt att vi ska åka tillsammans till nattmarknaden. Se där, jag behövde inte vara ensam länge…..

Nu är vi ute på motorvägen, då blir det åka av :D 

Jadå, åka det blev det allt. Vi var inte framme i Bangok förrän klockan 20. Två tankningar på vägen. Och sedan började då diskussionerna. De tre tjejerna hade betalt 600Bath för att bli avsläppta vi Sukhumvit, paret detsamma med sina 700Bath, men jag hade betalt 800Bath för att åka från hotell till hotell, för att för en gång skull slippa bry mig. Köra till hotellet, nej minsann det skulle han inte, han var väl ingen taxi….. Han till och med hotade att vi skulle åka till polisen. Till hans stora förvåning sa jag -ja tack det gör vi, till det. 

Resten av vägen satt han och knäckte fingrarna, som jag hatar, men jag gjorde inte en min. Mats, som boxats visste vad knäckandet innebar, att psyka mig. Han skrämmer inte den här gamla damen med det. Men de var bussiga och sade att de går inte av förrän jag går av och har jag betalt extra är det inget snack. 

Tjejerna släpptes av och helt plötsligt så ja då han visste att jag betalt mer, men alla kunder ville bli körda till hotellet och det ingick inte. Så nu skulle jag helt plötsligt visst bli körd till hotellet, som han inte visste var det låg. Men efter lite luskande så kom vi faktiskt fram.

-You must understand me….. Javisst det gör jag, men han måste också förstå att betalar man för en tjänst så vill man ha den. Så vi skakade hand till adjö och allt var ok mellan oss. Don´t mess with this woman. 

Tyvärr tror jag det är vanligt att vi bara resonerar som så att jaja det är ändå inga pengar så jag orkar inte bråka. Men då signalerar vi att de kan köra över oss turister, och det kör igång en negativ spiral, för oss alltså. 

För jag måste omigen säga att jag mött så otroligt mycket folk som anser sig illa behandlade och aldrig kommer åka tillbaka till Thailand. Må så vara att det är varmt och vackert. Men numera skövlat på många ställen, nedskräpat, den fina snorklingen försvunnen precis som “the smiling people”, dålig/obefintlig service och otrevligt bemötande. Naturligtvis finns motsatsen också, men den blir mer och mer sällsynt. Men det är som någon sade -det här är inget man hör om hemma när folk berättar. Nej det är klart att man inte talar vitt och brett om negativa upplevelser från sin semester. 

Detsamma gäller för dricks på till exempel restauranger. De ger obefintlig service med sur min och får på det dricks. Vad signalerar det? Jag har ju själv jobbat på restaurang och skulle jag få den dricks de får här med sin dåliga service, ställt i realitet till pengars värde, hade jag fått jobba arslet av mig hemma och troligtvis inte fått i närheten av vad de får. Tänkvärt eller hur?
Man ska också vara försiktigt med att tala om att det är såååå billigt, för vad händer då? Priserna höjs såklart. Vi gör det surt för nästa resenär och om vi åker tillbaka, oss själva. Nog med predikande.


Vilket hotell jag bokat!!! Wohoooo så härligt. Det kunde inte bli bättre. Ett hotell med mycket vitt och grafitgrått, raka linjer, luftigt och det är nybyggt, inviges i maj 2012. Jättetrevlig personal. Stora rum och jättehärlig säng med massor av kuddar, lite hårda, men ok. För att inte tala om att jag efter drygt 5 veckor kan föna håret :D Bara det!!! Slipper använda fläkten :D Och sist men inte minst, morgonrocken och tofflorna finns på plats…..

Anna, jag har både kylskåp och AC nu ;D
 
Till och med toalettpappret är snyggt vikt 
Så efter en snabb dusch var det ner i receptionen för att träffa svenska paret. Vi hade först tänkt åka till en lite större nattmarknad men eftersom klockan redan var 21.30 valde vi att åka till Patpongs nattmarkand istället. 

-Loooooking, just loooking maaaam, looki looki very cheep gastar de, med sina pipiga röster, från det att man stiger ur taxin. Have big size for you mam... jo jag tackar jag, artiga så det förslår....Jag blir tokig!! Fattar de inte att de skrämmer bort folk genom sitt sätt?? Vi fortsatte gå så fort de öppnade munnen....

Marknaden är främst på en gata där marknadsstånden är uppställda i flera rader. Att sedan allt är omgärdat av en massa barer av den sort som man ofta förknippar med Thailand är en annan sak. Herregud!!!! säger jag bara... Där står de på scener som packade sillar och dansar i minimal klädsel med männen nedanför dräglandes...... No comments..... 

Här är det prutande på hög nivå som gäller, börja lågt, skäms du så sluta med  det, för de skäms inte över sina skambud. Här ska man oftast inte ens betala en tredjedel av deras ursprungspris. 

Kom ihåg den gyllene regeln, låter de dig gå har du gått under deras lägsta pris. Är du riktigt intresserad kan du alltid gå tillbaka och höja lite. Eller gå vidare, för det finns alltid samma sak någon annanstans och då har du en hum om var det kan sluta. Börjar de hojta efter dig, ja då fick du som du ville. Köper de ditt bud direkt gick du inte tillräckligt lågt. Men så länge du är nöjd så kan du se det som läropengar och ta i lite till nästa gång.

Pruta är en konst, ganska kul men också tröttsamt. Tar du det med ett leende och glimten i ögat går det ännu bättre. Lär dig att var tuff, för det är de. Tro inte något annat. De kan sin sak och det ligger i sakens natur och även i priset att man ska pruta. Kan man sen slå  till med att köpa fler saker i samma shop är läget ännu bättre. Alla säger de -oooh no, no profit!! Mmm eller hur? Har man råkat se deras pengabuntar kan man fundera både en och två gånger. 

Tyvärr kom vi ifrån varandra och jag har inte sett dem efter det. Först försvann Micael och när vi letade efter honom försvann hon. Som det kan bli, Jag vet ju bara att de bor på ett Ramada Hotel men inte vilket och var det ligger, ska vara i närheten men det finns två. Får väl se om de dyker upp i morgon. Om inte, så går livet vidare.

Eftersom jag inte ätit sedan frukost och klockan nu är 00.30 gick jag in på en snabbmatsrestaurang Noodie och åt soppa. God och spicy. Dagens inköp blev till slut 2 par fisherman pants till, de är bara så fula men jag älskar att gå och asa runt i dem. 
Tips, för att få tag i en taxi som vill köra på mätare är det bra att gå en bit bort från områden där de finns i massor som nattmarknader, stora affärer och liknande, där tar de fast pris. Framförallt på kvällar och nätter vill de gärna köra fastpris. Så det gjorde jag och fick en taxi för 67Bath tillbaka till hotellet istället för de önskade 200. Man måste ha klart för sig att det är inga nybörjare det här. Och jag kan lova att man kommer långt på 67Bath :D

Mmmmm så gott att lägga sig i en superbred go säng med massor kuddar... Det som är mest negativt med bra hotell är jag inte vill gå ut... jag vill sitta där på mitt rum och göra mest ingenting, och det går ju inte för sig.

Sov gott! Ses i morgon!!

Bitte






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar