18 januari 2013

ONE DAY IN BANGKOK

Vilken säng!!! Vilken frukost!! Vilken tur att jag inte bor såhär hela tiden!!! hahaha 

Omelett med allt, eller ägg, bacon, korv, varma rätter, frukt, flingor, valfritt kaffe. Deras latte var inte att leka med mmmm så god.

Ja det har sina fördelar att bo 5* :D Men jag tror jag uppskattar det extra mycket efter variationen med mina enkla boenden under resten av tiden. För mig hade det blivit lite jaha om jag haft det såhär hela tiden.
 Så här ser det ut när jag äter frukost :D
Jag är också så glad att jag valde att åka en dag tidigare till Bangkok. Bara tanken att behöva checka ut så här snart känns helt fel. Så jaaa, det blev ett himla bra beslut. Nu har jag fått det bekräftat. 

Sitter på taket vid den härliga poolen och njuter fullt ut av de sista timmarna med sol. Det är ingen trängsel här på taket, vi är bara tre, ett svenskt par Kicki och Bosse  och så  jag då. Vi satt och pratade lite, mest om resor såklart. Säg inte att det inte händer saker, nu landade precis en helikopter på taket bredvid. 
   
Och här kommer sista fötterna
Det blev ingen powerwalk idag men 20 minuter på löpmaskinen. Och 10 av de minuterna sprang jag jädrar anåda, det har väl aldrig funnits på världskartan att jag skulle göra. Det får duga, har ingen lust att ge mig ut på Bangkoks gator och gå.
Nu återstår bara delen shopping som jag bävat för. Alla säger MBK, men jag är inte överförtjust i stället. Jag får väl ge det en chans till, om inte annat för att köpa skal till telefonen och titta efter ny kamera. MBK är ett otroligt stort köpcentrum i många våningar. Det är rätt slitet jämfört med många andra. Men jag vet inte hur många av de andra som har de bra priserna “dvs kopior”. 

Dusch och iväg. Hotellet har en egen svart sober tuk-tuk som kör en till skytrain. Man känner sig som i en gammal film när man åker fram eftersom de kör i lugnt och behagligt tempo. När vi körde på gatan utanför igår kväll såg den lite ruffig ut men den var ok i dagsljus. 
Det är bara 3 stationer till MBK men ett byte behövs. Tjejen i växlingskassan på skytrain tog dagens pris i att vara otrevlig. Herreguuuud vad jag blir trött på att bli otrevligt bemött. Jag förstår att det kan vara tröttsamt att svara på alla jädrans frågor, men det/vi betalar deras lön. Skicka thailändarna på charmkurs!!! Nu!!!

På MBK prutas det hej vilt. Inte som Patpong i går men en hel del. Det blev många timmar men lite shopping. 

På det lite Green curry till lunch, som var godare än det ser ut :) Det finns en matsal även på MBK där man köper kuponger och sen beställer sin mat som kostar från 40Bath.
Lite dessert på stående fot, en med chokladsmak blev det idag :) Tror jag skrivit det tidigare men det är ungefär som marängsmet. 10Bath/styck men billigare att köpa fler.
Tog så en taxi bort till Khao San Road, backpackergatan nummer ett, som jag aldrig varit på. Shopping och Pad thai från matvagnar på kvällen, fest på natten och sova på dagen är rytmen där. Hittade absolut inget jag vill ha mer än en sticky rice med mango.

De här bilderna är till dig Sonja :D
Här kan vi snacka fotmassage på löpande band!!!!!
Taxi till Chinatown. Tog ett tag att hitta en som ville köra med mätare. Erbjöds taxi för 200Bath utan, men nej tack. Det är bara att inte ge sig. Min resa slutade på 70Bath istället.


Taxichauffören förstod ju Chinatown men där tog det slut med gemensamma språkkunskaper. Men att visa med handen att man vill stoppa något i munnen går också bra. 

Jag hade middagen med Ara och Jon från Kalifornien, som jag mötte på förra resan, i bakhuvudet. Jag hoppades kunna den hitta restaurangen men visste att det inte skulle bli lätt eftersom det inte är ett litet område vi talar om. När jag blir avsläppt visar han att här runt omkring kan jag äta. Så bra då :D

Hoppar över hajfenorna
Så går jag kanske 20 meter och vad ser jag?!?!?! jo jag är precis vid restaurangen jag sökte!!!! Vilken lycka!!! 

Samma mat som sist :) Morning Glory och tigerräkor, ja jag vet att man inte ska äta tigrräkor. Men jag hoppas att jag blir förlåten för det, jag åt bara 4 stycken. Jag kan lova en sak, de var suuuupergoda :P 

4 räkor kostar 150Bath, samma pris för grillad squid och 80Bath för Morning Glory. Så med två vatten gick det här kalaset på 420Bath.

And these photos are for you Ara and Jon :) Same place, same food but no massage.....
Äh vad sjutton, sista dagen så det fick bli lite squid också.... Sen rullade jag hem :D
Plötligt fick jag 7 unga bordsgrannar. De sju beställde in massor av mat och några åt gott, ett par satt och rörde runt i maten och så en då som inte åt alls. Är det storstadssyndromet Oat talade om tro? det där att inte äta utan man skall vara så smal som möjligt.

Jag skrev för ett tag sedan att iPhone är vanligt här och det stämmer verkligen. De satt med sina mobiler under HELA middagen. En åt ju inte överhuvudtaget, hon bara satt och pussade, blinkade, log, plutade med munnen, tittade under lugg osv osv mot telefonen precis hela middagen.  Ett par av dem rörde runt lite på tallrikarna och sedan var det samma procedur som gällde..... Vilken social samvaro!! Höll på att knäcka mig och ångrar ihjäl mig att jag inte filmade :D

Usch vad jag känner mig gammal!!!!

Jajamensan man sitter ute på trottoaren och äter så det är inget finlir precis. Men jag tror att restaurangen är ganska känd bland Bangkokbor för det är fullt med folk hela tiden.
Nyöppnad "godisbutik" med te, torkad frukt, torkad fisk i alla former och massor av annat torkat. Men det fanns till och med något som liknade våra kolor. Det verkade riktigt populär för de fyllde sina varukorgar.
Man blir lätt sugen på ett äpple när de ligger så här fint upplagda
Gatumat
Granatäppeljuice.
Och vet ni vad,? sen var det taxi tillbaka för 70Bath, utan problem!!!! och raka spåret tillbaka till hotellet och ner i sängen.

Sov Gott!!

Bitte

2 kommentarer:

  1. Måste erkänna att jag inte varit på Khao San Road kvällstid, så det var nya bilder för mig ;-) Däremot spenderade jag ca 5 tim i en skönhetssalong när jag var på väg till Australien första gången. Massage, manikyr, pedikyr, franspermanent och färg, ansiktsbehandling har säkert glömt nått men total renovering sammanfattar det bra. Har för mig att kalaset gick på ca 300 SEK :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha då hade jag missuppfattat,,,,, men jag hade din helrenovering i tankarna :)
      Hur mycket du betalade kommer jag inte ihåg men vet att jag då önskade att jag var på samma plats :D
      Kram

      Radera