9 januari 2013

BANG SAEN TILL KOH CHANG

Ingen powerwalk idag. Det är bara fota och frukost som gäller innan det är dags att ge sig iväg.
Till frukost kom den trevlige "kocken" och frågade om jag ville ha stekt ägg till frukost, javisst vad gott!!!. Nu är jag rätt ensam och äter nämligen. Ut kommer ägg, korv och skinka. Lika bra att stoppa i sig, man vet ju inte när det blir mat nästa gång.

Soppan klarade jag mig utan... urk.... den ser inte ens god ut...
Lika enkelt som det visade sig vara att komma hit, lika svårt är det att få reda på hur man tar sig härifrån. Nästa mål är Koh Chang. Till Bangkok kan man klara av, men jag är inte intresserad av att åka 1,5-2 timmar dit för att sedan åka åt det här hållet igen. 

Jag vet att det ska gå, men inte hur och det gör ingen annan heller. Råkar man uttala ordet lite fel har de inte en aning om vad man talar om. På kartan står det Trat, närmsta stad på fastlandet för att ta sig till Koh Chang, men se så uttalas det inte nej Traad eller något sådant och då är det helt kört.

Fick ta en paus i diskuterandet och gå ut en sväng. 

"Restaurang"

Helgens höjdpunkt.
Ser vackert ut på avstånd
...och där ska man vara, för på nära håll var det slitet...
Tillbaka på hotellet får jag syn på en kille, bor på hotellet, jag sett ett par gången och har hört honom tala engelska. Och inte bara det, han talar thai!!!! Ingen vet, trots det, något om buss eller van. Hans kompis kom ner och de snackade i receptionen, ringde och kollade på nätet om hur man skulle kunna få mig ut ur stan. Ingen vet!!!! 

Vad jag fått reda på tidigare är att van utgår från 2 ställen. Jag frågade på ena stället men de såg ut som ufo, jag uttalade alltså fel. Så det kanske är den andra....För att komma till en bussterminal måste man ta en songthaew till slutstationen och där åka vidare med en annan, någonstans, ingen vet var.....   Det visade sig vara Chon Buri, en stad två mil bort. Och terminalen finns då??? Förstå att jag blev frustrerad!!!

En lång historia avslutas med att jag ska ta en egen songthaew för 200Bath till bussterminalen. Taxi är enligt killarna ingen lösning för de hade blåst mig fullt ut och vägrat köra på taxameter. Det kunde jag fixat själv om jag bara kunnat förklara vart jag ska.... Men jag är så otroligt tacksam för all hjälp jag fick av dem.

Den mörke killen heter Ramin och var den jag fick kontakt med först. Han frågade till slut
-where are you from?
-Sweden
-var i Sverige? (på svenska)
-Halmstad
-jamen jag har bott i Halmstad
Visst är världen liten!!!  
Dags att lämna Bang Saen, bye bye...
Det är inga småstäder precis....
Lite alkoholinstruktioner som gäller i landet.
Songthaew
 packad med en Larsson
Föraren hade inte en susning om var bussterminalen finns..... Han chansar på ett ställe med van och de flinar, så den gick jag inte på utan vägrade gå av.... De ger lite körinstruktioner och vi fortsätter..... stannar och han står och muttrar för sig själv, talar i mobilen... Trots att det stod folk i närheten så inte sjutton går det att fråga, då tappar man ansiktet. Till slut hittar han någon som antagligen känns på samma nivå, och ja vi var på rätt väg. 

Wohoooo vi hittade en "bussterminal" eller vad det nu är. Det verkar som man måste veta vilket bussbolag man ska vända sig till och ta sig dit. Men jag hade tur. !0 minuter senare sitter jag med en mugg vatten och ett paket kex i handen i en buss på väg mot Trat eller Traad :D Biljetten kostar 265Bath och resan på cirka 20 mil tar 4 timmar. Puhhhh

 Vi kan väl i alla fall konstatera att jag sett mycket av det här landet nu.

"Bussterminal"
 
Och här mina vänner gick min gamla trotjänare till kamera i pension.... :( den får väl vara ursäktad eftersom den gett mig mycket glädje. Men kunde den inte lagt av i förmiddags, då kunde jag köpt en ny i Bang Saen där det finns stora köpcenter och Robinson eller väntat tills jag kommer till Bangkok.

Jag vet, en kamera går inte sönder där man vill.... Som tur är har jag ju den stora kameran och iPhone, men den lilla är så smidig att ha med i fickan. Och så hade jag ju precis lärt mig använda självutlösaren....

Avsläppt i Trat och där väntar ny songthaew som kör de 2 milen till piren, 130 Bath inklusive båtbiljett.

Hur gott tror ni det var med en kaffeshake på det????
Welcome to Koh Chang
När man kommer till Koh Chang väntar vita songthaew på att köra en vidare till respektive strand. Jag valde White Beach 50Bath.

Ut och leta boende.... Hittade en svensk familj, med två små barn, som inte heller hade boende och tog följe med dem till det boende de hade förra året.
Från och med i morgon har de en bungalow till mig. Nu var det bara i natt kvar..... Lyckades hitta ett enkelt, rent rum med delad toa och dusch, wi-fi, AC och TV för 700Bath. Det får duga, jag ska bara sova. Och skriva.

Gick runt och tittade och åt en helt underbar middag med en fisk som påminner om Red Snapper och favoriten Morning Glory på en av strandrestaurangerna, utan kamera... :(

Ja det var den dagen det. Och det gick alltså att med lite envishet ta sig från Bang Saen till Koh Chang. Det är klart att taxi kan man åka för tusentals Bath, men det är inte ett alternativ för min budget.

Det ska bli kul att se den här ön. Ser fram emot en ny dag.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar