16 januari 2014

Bangkok i kravalltider

Trivs jättebra i mitt rum, den lilla sviten..... Utsikten jag somnar och sedan vaknar till är helt fantastisk. Skulle kunna ligga kvar i sängen hela dagen och bara titta ut...... Frukosten ingår inte den här gången. Hotellpriset dubblades för lite frukost, det är det inte värt. Tänkte ta något ute på stan men det blev inte så mycket med det........

Tänk vad typiskt mig...... Jag har glömt de fina hängmattorna på Lanta!! Nu säger jag några väl valda ord för mig själv....... Eva har frågat runt och ingen vill kännas vid att de hittats. Vi som åkte till Old Lanta bara för att jag skulle kunna köpa dem, plus lite andra presenter. Så typiskt, förra året glömde jag ju en påse med presenter på MBK. Jag blir sååå trött. Det räcker nu..... 

......nej det gör det inte alls det. Jag hade tydligen bokat hotell för de här nätterna i somras och trodde att bokningen inte gick igenom, nu fick jag en no-show på 600 kr för första natten....... Nuuuuu blir jag riktigt trött......

Bangkok är sig inte likt. Protesterna som pågår påverkar stort. På dagarna är det ok. Man kan röra sig relativt fritt. Själva protestområdena är inhägnade med vakter. Lugnast att hålla sig utanför. Det pågår upprop och tal hela tiden och det blandas upp med underhållning. Folk är överlag trevliga. 

Men..... Mot kvällningen ökar antalet demonstranter väsentligt. Och stämningen blir mer hätsk. Idag hörde jag av ett svenskt par här på hotellet att det var några  som på svenskt vis förfestat lite och sedan skulle ut och göra stan, de blev stoppade av hotellpersonalen. Det är inte lämpligt att vara ute efter 23.00. 
Poolen, härlig men solen kommer sent och försvinner tidigt så när jag dit vid 4 var det kört med sol. Glömde kameran på rummet. I vilket fall som helst träffade jag ett svenskt jättetrevligt par Jhennie och Daniel. De tipsade om frukost i fiket som finns på hotellet, 190B för allt man behöver istället för buffé med allt man inte behöver för 400B.

Tog skytrain till MBK för att köpa nya presenter till barnen och tog mig knappt in på grund av allt folk som samlats utanför, det var helt tjockt med folk och stämningen var sådär. MBK stänger 22.00 i vanliga fall men vid 20.00 var nästan allt stängt och gav mig en obehaglig känsla. Ut, ut, ut......
Så här intresserade är personalen på MBK
Ända sedan jag bokade resan har jag längtat efter att åka till China Town och äta stora räkor, bläckfisk och Morning Glory, det kan inte hjälpas det är ett måste. Igår kom jag ju inte iväg till stället med den goda Red Snappern. Sååååå från MBK till China Town för lite mat. Att komma dit gick smidigt, hade med paddan och visade en bild vart jag ville. Och det var precis lika gott den här gången också. Men dyrare, betalade 520B den här gången. Men det var värt varenda Bath..... 😜 Jisses vilken syn med det via förbandet som lyser som ett stoppljus 😆😆 och då syns ändå inte det liknade knät.......
Träffade lite trevligt folk också, kan undra om det är för min vackra näsa??
Hajfena, det man inte ska äta..... Ser inte speciellt gott ut heller.
                    

Men sedan var det ju det där med att ta sig tillbaka...... Det var inga problem att få taxi som körde med taxameter, för ovanlighets skull, men det var nog det enda som var lätt på den resan. Fick Bangkok, sightseeing by night ofrivilligt. Var vi än kom tog chauffören sig åt huvudet 
- oh my God, oh my God! 
Stopp överallt!! När vi var långt ute i utkanterna av Bangkok och inne i mörka gränder kom tankarna - nu är det kört Larsson.
Men han fortsatte 
-no worry mam..... Okey, okey....
Och ja jag skriver ju här så det var ok. Han behövde alltså komma in i Bangkok bakvägen, från ett annat håll...... Men jag var tacksam att hoppa av vid hotellet efter den resan så mycket är säkert.

Sista kvällen i Bangkok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar