4 januari 2014

Bangkok to Koh Lipe by train

2013-01-04
Svårt att sova..... Vaknar efter 3 timmar. Jo Nesbö får göra sitt under natten. Tack David för att du hjälpt mig ladda upp böckerna på telefonen. Ett par kommer på vid 2 och pratar högt och tydligt..... Vid 4 vaknar de som somnade 7-8 och snattrar..... Hänsyn, vad är det......
Ligger och tänker på att om 2 veckor är jag hemma igen...... Tiden går fort.... Men, jag har lika lång tid kvar som många har när de reser ut, så det går ingen nöd på mig. Och ärligt, idag ville jag hem. 

Vi skulle vara framme 06.35 thaitid och är i Hat Yai 8.10.... 9 sitter jag i en van på vägen till Pak Bara piren. Resan kostar 650B och tar  knappt 2 timmar. Hinner både hämta ut pengar, avgift på 180B, och äta. 

Reser med Bundhayas speedboat och idag bjuder de tydligen på lite extra sightseeing. Vi gick av både på Koh Tarutao och Koh Khai. På Koh Khai kommer sköldpaddorna och lägger sina ägg när det är så dags.....
Koh Tarutao, fd fängelseö och nationalpark.
Koh Khai. Ohhhh såååå härligt att sätta fötterna i vit sand.....
Äntligen framme! Är helt slut!!
Men fortfarande samma procedur ute på havet. Man släpps av från speedboaten ute på en plattform, betalar 80B till longtailbåten och en avgift för att gå iland på Lipe.

Oftast släpps man av vid Lipe walkingstreet, men jag sade att jag skulle till Daya, ligger ju en bra bit bort med ryggsäcken, och det var inga problem. Konstigt!! De bara visade att jag skulle sitta kvar och så blev jag då avlämnad med ett leende och all tänkbar hjälp. Oat berättade senare att det inte varit några problem eftersom de gynnar de sina, Daya ägs av locals, den inhemska befolkningen. Så var det med det. Andra kan gott gå....... Det där med service och lika behandling.........
DaYa är fullbokat, de har rum från i morgon, men jag hittar på Pattaya Song. 

Samma receptionist som sist på DaYa svarar när jag frågar vilket rum som blir ledigt
- you look self.....
Ok då gör jag väl det då, går och letar, men det saknas nummer på många av husen..... 
Jag blir sååååå trött. Sur som ättika och med en suck så tung att hon kunde blåst omkull mig, fick hon lyfta arslet och visa mig rummet. Fick precis den bunge jag ville ha...... 
Bad, dusch, mat, besökt Oat och så var då också ett läkarbesök avklarat. De har fått hit ett "sjukhus" eller, ja i alla fall en läkare!! En riktig läkare, alltså inget hokus pokus? Mottagningen ligger en bra bit upp på Lipe walkingstreet, vid Pooh. Han  ville helst skicka mig med egen speedboat till fastlandet och att ambulans väntar och kör mig för undersökning, röntgen och ev behandling. Nej nej så allvarligt är det inte tycker jag. Jag orkar inte mer resande nu och vill ha en kontakt med försäkringsbolaget först. Ska i alla fall börja med antibiotika eftersom det blivit börjat gotta till sig i såren i ansiktet. 
Lite Green curry är sååå gott 😜
Och äntligen var Oat på plats. Gick direkt bort till henne när jag kom. Vi firade med glass....
Ingen sen kväll här inte....... Ses i morgon. Kram kram Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar