12 januari 2014

Från Trang till Koh Lanta

Vad hjälpte det att jag kom i säng tidigt, har legat vaken hela natten...... Hrmmm 😒

Ovanpå det så regnar det ordentligt, snopet!! ☔️☔️ Så att sitta i en riktigt smal longtailbåt i minst en timme lockar inte alls. Risken finns också att lotusblommorna inte slår utan när inte solen tittar fram. Ja det var den turen det...... Och vi kan ju inte ens säga att vi hade tur med vädret 😀😀 så det var bara att köra tillbaka till Trang.... 

Eva kom med ett kanonförslag att vi skulle äta Dim Sum, som jag så länge velat smaka, till frukost. Det var riktigt gott. Det var vi och en massa thai kineser.
                    
Jag hade tid 9.30 hos ÖNH och 11.00 hos tandläkaren. Klockan var runt 11 när jag kom in och 11.20 hade jag fortfarande inte kommit ut från ÖNH..... Spricka på näsan och jag kom ut så omplåstrad och fin så, not. Ser inte klok ut, men vill jag inte riskera att det läker snett ska det sitta 1 vecka. Tandläkaren kunde konstatera vad som ingen kan undgå, två tänder trasiga. Så när alla papper var påskrivna och jag fått ut min medicinska journal hade den här dagen nästan gått. Sri passade på att få undersökt magen. Två flugor i en smäll när de ändå var där.
När vi åker förbi Centralstationen i Trang, som jag ska åka ifrån den 14, har rödskjortorna tagit över stationen. Sri får höra att de visat vapen och all personal på stationen har lämnat byggnaden. Det ser verkligen inte bra ut det här. Och jag som för en gångs skull köpte en biljett i förväg till tåget. Se där, man ska inte vara ute god tid. Det hotas tydligen med att vissa stora vägar också skall tas över.

Sri som lagar mat till barnen på svenska skolan handlar med sig massor av frukt, mycket billigare än på Lanta, och sedan bär det av mot ön. Det är egentligen inte så många mil, men det tar ett par timmar att köra plus att det är två överfarter med färja så det är kväll när vi är framme.
Eva och Sri har hjälpt mig att hitta ett rum på Moonwalk som ligger precis bredvid deras hem. Jättetrevligt ställe där jag fick ett stort rum med AC till ett riktigt bra kompispris, frukost ingår. Ska byta till ett mindre rum i morgon, men idag var bara detta ledigt så jag fick det iaf, det var ju snällt. Behöver bara promenera genom trädgården för att komma till stranden och det finns till och med pool. Så det här var ett riktigt klipp.

Eva var helt slut efter de här två dagarna så det blev raka spåret i säng för henne. Hoppas bara jag inte kör slut på henne fullständigt. 

Åt en jättegod Green curry på Bamboo, en liten restaurang på andra sida om Evas.  Och jadå jag fick titta på när den lagades till. 
Dags för sängen, trodde jag ja...... Allt var ju så bra här..... förutom att jag nu fick tjafsa om att jag faktiskt inte tänker lägga mig i skitiga lakan. Jag talar vänligt, lugnt utan att tappa ansiktet.
-excuse me but my sheets are dirty.
-ooohhh solly.....staff finish seven, change tomollow.
-no, change today
-oooooo but no staff, tomollow 
Skulle inte tro det nej. Men de känner inte Larsson 😇 

En av killarna från baren kommer fram, går runt mig, tittar mig uppifrån och ned med hånfull blick och talar thai men spydig röst. Jag går efter honom och talar svenska, några väl valda ord 😜. 

Kom på att det jobbar en svensktalande italienare på stället och ber att få tala med honom. Fortfarande lika lugn, jag är imponerad av mig. Ber honom, på svenska, att vid tillfälle tala med de andra i personalen om vikten av rena lakan. Vi svenskar gillar inte att lägga oss i skitiga lakan. Jodå det skulle han göra. Men jösses vilket liv det blev på killen från baren när vi talade svenska och han inte förstod!! Att han själv gjort så minuten innan var en annan sak. Och så var det väl inte med i hans beräkning att det skulle kunna föras vidare......

Summa summarum, så kunde jag efter många om och men lägga mig i en ren säng. 

Sov gott och kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar