9 januari 2014

Sista dagen på Koh Lipe - Allt klart för sjukhusbesök i Trang

2014-01-09
Sitter på en av de vackraste ställen jag vet... Och så kan jag inte njuta av det.... Hur tråkigt är det på en skala?!?!

Fick kontakt med SOS i Köpenhamn. Mailet jag skickade i natt hade inte gått iväg. Jag blir såååå trött. Även det hade fastnat i spam. Skickade det på nytt och ringde upp dem.  Nu är bollarna i rullning. Klockan var 4 på morgonen hemma när jag ringde 😆, de ringer upp om man ber om det. Men min enorma tur fortsätter, deras nätverk ligger nere och det är det ju ingen som vet när det kommer igång. 

Fick ta hjälp av min "fantastiska" receptionist. Nej det är inte bara jag som tycker hon är otrevlig. Men efter alla jag talat med, och alla de talat med, så har det visat sig att om det är en man som tar kontakten så är hon såååååå trevlig. Och hjälpsam på alla vis. Jaha jag skulle alltså haft en man med mig......  Det här är enda gången hon sett glad ut i min närhet.....
Men i alla fall så ringde jag upp SOS i Köpenhamn och bad dem ringa hennes nummer, eftersom jag har problem med nätverket på mitt thainummer. Hon frågar varför de inte kan ringa mitt svenska nummer och jag försöker förklara om hur samtalen med Sverige/Danmark fungerar. När jag talat färdigt säger hon
-you pay me now!! 
-why
-sometimes charge when call telephon?
mmmmm eller hur?? 
Efter mitt samtal var det vänta, vänta vänta som gällde. Nätverk skulle igång och de skulle plocka fram vilket sjukhus de har samarbete med. Alternativt till Hat Yai. För det är så att i Hat Yai stannar man inte. Händer det något med terrorism i Thailnd så är det i det området. UD avråder från att vistas där. 

Det hade väl varit ok att åka till sjukhuset, som ska vara mycket bra, men jag kommer inte vidare samma dag till Koh Lanta, utan måste övernatta. Ensam kvinna som övernattar i Hat Yai är inte att rekommendera!! Så SOS har lite att bita i här. Frågan blir då privat transport därifrån. Eller att jag får åka någon annanstans. Eva säger att det finns bra sjukhus i Trang så jag hoppas på det.

Passar på att äta den enda Pad Thai (nudlar) som jag äter i Thailand på Daya. Dagtid har de en kock som lagar världens godaste PT. Men de har tydligen en annan kock på kvällen för enligt en svensk mor och hennes dotter är det inte alls lila gott på kvällen. Den rätten kan vara supergod eller precis tvärtom och här är den riktigt bra.                 

Väntar hela dagen innan jag till slut får ett samtal om att jag kan åka till ett sjukhus i Trang istället. Skööönt. Det ligger bara två timmar från Lanta. Sjukhuset är inte lika bra som i Hat Yai, men det här blir jättebra. I värsta fall får jag ta privat transport, det kan jag väl kosta på mig efter alla turer här. 

För det är ju så att jag äntligen ska träffa Eva, som jag lärde känna på Samos 2012. Jag såg fram så mycket att träffa henne på Lanta redan förra resan, men livet tar sina vändningar och det blev inte så. Hon reste ju också hem till Sverige samma dag som jag reste hit den 8 december. Till min stora lycka fick jag ett meddelande för ett tag sedan att hon kommer hem till Lanta den 7 januari. Ja jag kunde ju inte stå utanför dörren den 7 utan ville låta henne landa och jet lagga av sig lite först och såklart träffa sin sambo Sri. Men nu är det dags 😃 Eva, here I come!!

När vi hade kontakt kom Eva med ett förslag att hon, Sri och några kompisar skulle hämta upp mig på sjukhuset! Vi ska på utflykt. Det finns en sjö där man åker ut i båt och tittar på när lotusblommorna slår ut på morgonen. Såååå coolt. Ser fram emot det otroligt mycket. Längtar massor efter att träffa Eva igen, denna fantastiska kvinna.

Dags att packa igen...... Det går rätt snabbt att få ihop det men är tråkigt.... Sen en sista middag med Oat. Vi gick till en restaurang som Johan och Erina rekommenderade, ja och namnet kommer jag faktiskt inte ihåg. Man tar lilla vägen på walkingstreet som passerar italienska pizzerian, fortsätter en liten bit till och precis efter frisersalongen ligger den. 
Oat skrattar när vi kommer dit, det var den restaurangen som tidigare låg på walkingstreet. Den där jag blev vansinnig förra året eftersom de förstört min Red Snapper genom att öppna den och kryddat med någon beskt äckligt. Jag lovade att aldrig sätta min fot i restaurangen igen. Men vadå, man får inte vara sämre än att man kan ändra sig. 

De ska enligt Erina och Johan ha en vansinnigt god Green curry, det kan jag inte motstå. Och helt rätt, den var jättegod. Vi beställde Red Snapper igen, men den här gången var jag mycket klar med vad jag ville ha. Grillad, hel fisk, med bara lite salt. Och jisses vilken fisk det blev!! Vansinnigt god!! Pinfärsk..... Naturligtvis fick de en Larsson som stod och kontrollerade att allt gick rätt till.....

Kockarna på restaurangen

Jodå det blev dessert också 😜
 
Oat berättar att de fick flytta eftersom den stora restaurangen Progress, skulle öppnas. Allt enligt ett koncept som finns på Phil-Phi öarna. Ägarna tillhör en av familjerna som äger ön, de styr med järnhand. Han hade jobbat på Phi Phi och tar nu med sig restaurangkoncept och mycket annat från öarna. De har lagt rabarber på vansinnigt stor markyta och inte är det mysigt heller. Blir så ledsen.

Dags att ta farväl av Oat ännu en gång. Hon är världens gulligaste thailändare. Går tillbaka och konstaterar att jag tillbringat 6 nätter på Lipe och har inte tagit en enda massage. Då är något fel, riktgt fel!! Jag har inte ens gjort pedikyr!! Katastrofvarning!

Efter att ha packat ner det sista är det natti natti som gäller. Ses i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar