27 december 2013

På motorbike till södra Koh Chang

2013-12-26
Dagens promenad avklarad i bra tid..... Dags att åka iväg på den hyrda motorbiken, söderöver.

Nej ingen Nadine satt på caféet den här gången, men att börja dagen med en latte är ju inte fel.... Inte en dålig start på dagens tur. Har fortfarande den där lyckokänslan av fullständig frihet när jag ger mig av.......
Mycket stränder är det...... Här Klong Prao, den kan jag tänka mig att bo vid en annan gång. Betydligt lugnare än White Sand Beach och något mindre. Den ena stranden efter den andra och jag tänkte bada/sola mig igenom flera av dem men det var för kallt för bad 😃😃
Boken har fått ge sin plats till andra medier..... Men annars är det semester i ett nötskal.
Där dök den där floden upp som jag läst om i någon resebilaga, och som leget på önskelistan över vill göra.... Då gäller det bara att hitta dit också. 
Upp och iväg..... Och efter lite letande i södra Klong Prao så hittade jag det. Precis lika mysigt som jag trott att det skulle vara. Men bada får man göra någon annan stans. Jag träffade också ett jättetrevligt engelskt par, som inte ville vara med på bild, på ett av de få boende som finns. 

Rummen kostar från 850B hos en engelsman som har ett boende, fullbokat, och 1800B, fick ner det till 1500, på detta nyöppnade med kinesisk ägare. Priserna gäller såklart peak season. Inget av rummen hade utsikt mot vattnet utan då blev det ännu dyrare. Funderar på saken....... Skulle verkligen vilja..... Det är sååååå rofyllt. Lugnt och fridfullt, inte massor av människor och inte en försäljare.....
Dags att köra vidare och mer stränder blev det inte......  Jag hade en liten tanke på campingen med små bungalows som jag hittade förra året...... Den är numera byggarbetsplats för ett kommande lyxhotell.... 

Eftersom Loneley Beach är för backpackers funderade jag även på den, men avstår. Mycket party med både det ena och det andra....... Och så är jag för gammal 😃😃😎 -you bettel White Sand.....

Nu är det mycket kakor i mitt liv, dags att ta tag i det igen......
Utsiktsplats 
Äntligen, BB Paradise, nu har jag bokat in mig den 28 dec. Det kan inte bli mycket enklare men här vill jag bo. Ja, det är delad toa och dusch men rent och snyggt. Killen som driver det jobbar konstant och är supertrevlig.
En latte och en sådan där god chokladboll innan hemfärd.
Sen var det i ordets rätta bemärkelse slut på det roliga. Att åka till Bang Bao är en upplevelse i sig, det är fantastisk natur och otroligt branta vägar med skarpa svängar. Men statistiken över moppeolyckor med utlänningar har ökat i kväll.

Jag gjorde en dundertabbe i ena branten med skarp sväng....... Kände att jag kom fel och satte ner foten, skulle gasat på istället. Men det fanns inget att sätta ner foten på eftersom jag var så nära kanten........ Jag och moppen välte ner i branten och kanade, tack och lov kanade, i många meter. Tack och lov för hjälmen, som jag är mycket noga med, och att jag precis satt på mig den tjocka tröjan. 

Det stannade massor av människor och jag fick bra hjälp av dem. De ringde Perrti, som jag hyrt av och han kom med en gång. Petitesser, men nya kameran hade slungats ur väskan och den hittade en liten kille. Den var hel!! Resten, padda och allt annat låg kvar utan skador i väskan, som jag " låst" när jag satte på tröjan utanpå.

En liten skyddsängel satt på min axel idag. Jag har haft en obeskrivlig tur. 

En av killarna tog ett foto så jag skulle få se hur jag såg ut i ansiktet. Ser så där tragisk ut som man kan se i tidningarna 😉 
Med Perrti på plats, då kom chocken, såg han till att jag kom tillbaka till Apple. Måste säga att deras omtanke om mig var helt fantastisk! Den nya chefen, som kan se så butter ut, tog själv hand om mig och hämtade te, var till apoteket osv. Med alla förmaningar hur jag skulle göra gick jag in till mig. 
-Take shovel, eat first, then medicine. Ok bara att följa...... 
-Any ploblem you com me...... any time.....

I lugn och ro så är det en värkande axel, ont i höger knä, konstig känsla i höften och den skrapade näsan som är mina skador. Vilken tur jag haft. Det kunde gått riktigt illa.

Gick bort till Nong Bua Seafood för att äta lite och de till och med skjutsade mig hem. Får då reda på att det varit full kalabalik på stället eftersom jag inte öppnat, jag gick ju ut. De hade öppnat för att kolla så jag inte låg avtuppad.... Oh vad jag uppskattar deras omtanke!!! Vilka fantastiska människor!! Känner en enorm tacksamhet mot dem och att jag klarat mig så bra.

Dags att sova efter en händelserik dag..... Kan undra om jag kommer köra moppe igen??

Ses i morgon. Kram kram Bitte





7 kommentarer:

  1. Vilken tur att det inte slutade värre! Jag håller tummarna på att resten av resan fortsätter så bra som möjligt. Krya på dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Ja jag hade en otrolig tur den här gången. Känner en stor tacksamhet att jag klarade mig undan så som jag gjorde. Ett Gott Nytt År! Önskar jag dig Michella. Kram kram

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År till dig!
    Lilla du, vilken tur att det inte blev värre i olyckan. Fy! Hoppas att du mår bättre nu. Vilka underbara bilder du lagt upp. Snacka om att vi längtar bort. Sköt om dig! Var försiktig ! Kram A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann-Sofi! Tack! Ja jag hade en ofantlig tur, känner tacksamhet varenda dag. Mådde ok ett tag, more to come.... Var rädd om dig du med. Kram

      Radera
  4. Glömde skriva Kram Ann-Sofi

    SvaraRadera
  5. Ja jäklar vilken tur i oturen! Jag har tänkt på dig även om jag inte har hunnit höra av mig, tänkte försöka få kontakt via skype. Just nu är jag uppkopplad hela tiden via mobilen så vi skall väl lyckas få kontakt. Hur har det gått med skadeersättning på moppe, behöver du hjälp med något? Hör av dig! Kramar Sonja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sonja! Jag tror det fixar sig ändå, men tack snälla! Det där med försäkringar är ju ett kapitel för sig i Thailand. Så det blir vackert till att betala det själv. Kram kram

      Radera