21 december 2013

Sightseeing in Nong Khai

2013-12-20

En av mina bästa dagar så här långt!!

Med väckarklockan på 05.40 var det aningen tungt att stiga upp. Helt ärligt var jag mycket nära att strunta i det hela.

Igår när jag kom fanns en kvinna från Bangkok, talar bra engelska, här på mitt boende som berättade att klockan 6.00 startar det qui gong en bit bort. Sagt och gjort på med paltorna och iväg. 

Lite tidigt på plats men samma kvinna var också där allt kändes ok. Hon började med att visa 10 positioners uppvärmning. Ledaren dök upp och frågade om jag också ville be. Det kan ju inte skada... Så vi tände rökelser, 10 stycken, som skulle placeras på två ställen. Efter det in i templet för att be, det gjorde inget att jag inte var buddist. 

Jag som alltid har kamera med, gick ifrån väskan shit shit shit..... Men jag hoppas kunna komplettera lite senare med någon bild, kvinnan från mitt boende lovade att maila någon till mig, vi får se.

Sen var vi i full gång med våra rörelser, jajaja jag är ju inte mästare på det här men det kändes helt fantastisk att stå i soluppgången och gör qui gong med dessa varmt välkomnande kvinnor. Vi var några stycken till att börja med men det fylldes på efter hand så vi var säkert 20 mot slutet. Alla var urgulliga mot den där falangen som dök upp. 

Efter drygt en timme var allt över och då välkomnas jag helt plötligt in i att fira en av kvinnornas födelsedag....... Upp med bord, fram med massor av mat, vietnamesiskt,  dryck, frukt, kaffe och tårta. Det var inte tal om att jag skulle gå 😃 blev så varmt omhändertagen, trots att min "granne" gick efter träningen, för att åka hem till Bangkok. 

Det hela avslutades med att alla band ett gult snöre runt födelsedagsbarnets arm, for good luck, och helt plötsligt har jag några stycken runt min arm, for good luck. Det är banden ni ser på fotot.
-com tomollo? Ja men visst gör jag det!!

Lite powerwalking längs floden på det och jag är på banan igen......

Dusch, frukost och sedan iväg med Jay på motorbiken.  Första stoppet är White temple som ligger strax söder om Nong Khai. Det är inte längre bort än att man ser det från stan.
Trots att floden är fylld för tillfället är det inte speciellt långt mellan länderna. Jay berättade att man på 70 talet helt enkelt sköt ihjäl folk som försökte simma över till Thailand. Ja på samma sätt som när öst- och västtyskland fanns. 

Att floden är så bred för tillfället beror på Kina. Kina har 7 dammar som de styr utan no mercy överhuvudtaget. Man släpper ut och stryper vattnet precis som man vill och härskar på så sätt över de 37 miljoner människor som är beroende av floden. Maktfullkomlighet när den är som bäst. Vi såg risskördar flyta iväg längs med floden i stora sjok. Har hört mycket "positivt" om kineserna...... De har blivit ett nytt herrefolk som ser ner på resten av världen.

Och som ni ser finns det pengar i Laos också......
White temple
Risfält i all sin skönhet. Men det är inte så enkelt...... Har med mig en påläst guide för dagen. Fälten är fulla med kobror och råttor!!! Det är en av anledningarna till att när skörden är över bränner man fälten...... Gäller alltså att hålla koll på händer och fötter!! Jag har helt klart inte lust att stå öga mot öga med en kobra.
Vi fortsatte längs med floden till en söt liten by och äntligen är det dags....
Ända sedan jag kom upp hit har jag velat åka en flodtur längs med Mekongfloden. Att det sedan blir i en fiskebåt, vad spelar de för roll!?!? Fiskaren bad om 200B, dyrt ja, men det här är personer som verkligen kämpar för sitt dagliga bröd så strunt samma. Han får sina 200 och jag får min flodtur.
Det gäller att hålla tungan rätt i munnen, har inte lust med ett dopp i det här vattnet inte....
Hahaha Jay berättade att det har spridit sig vida att det är falang ute på floden...... 
Men det bjuder jag på
Han var för söt den här munken. 
I all sin fattigdom erbjöd han mig att dela den lilla mat de hade...... Men där går gränsen......
Ett flera hundra år gammalt stort ståtligt träd som de är stolta över.
Durianfrukt. Tänker inte ta en smakbit...... Jag tycker den är lika äcklig som den luktar illa. Det är den här frukten som är förbjuden på flygen.
Jag älskar det här fotot. Det är ett sådant man bara får till ibland. 
Staketet med spetsiga pinnar har man för att hålla onda andar borta.
Byns stolthet. Har inte sett en mer välskött tuk tuk häromkring.......
Viloplats för dem som arbetar ute på risfälten.
Inte avundsjuk ett enda dugg!!!
Och så har vi kontrasterna.........
Här snackar vi hål i väggen....... Men soppan var god, och spicy...
Kan undra vad svenska Miljö- och Hälsa hade sagt om det här kylskåpet. Nej då jag blev inte sjuk den här gången heller......
Kan vara all chili som tar död på eländet....
På tillbakavägen åkte vi inom Terry och Miau. Kände att jag behövde en promenad så Jay släppte av mig vid den här matmarknaden ett antal kilometer "hemifrån" 
De här sötnosarna, grodor, hade inte långt kvar. Tog inga foton med huja vilket öde de gick till mötes....
Ibland funderar jag på att bli vegetarian, men det brukar gå över.....
Friterade små bollar, som en hungrig mage kan få mig att sluka. Nej gillade dem inte speciellt. De små var något godare i min smak.
Det här vet jag faktiskt inte vad det är men grunden bör vara ris och kokosmjölk. Inte gott.
Men det var däremot bläckfisken....
Fick äntligen tag på lite frukt 
Vi skulle träffas klockan 19.00 igen och jag hann precis tillbaka till Jay dök upp hahaha...... 
Det tar sin lilla tid med allt jag måste titta på.

Lite dans istället för gympa idag.
Och naturligtvis blev det seafood idag igen.....
Ja det var väl den dagen det........ Måste erkänna att jag är skittrött. Jag menar 05.40 på en semester.... Och en sak är säker, jag håller på att frysa arslet av mig här. Jättesynd eftersom jag trivs i området, i alla fall såhär långt......

And Thank You Jay for spending the day with me and showing me this interesting, lovely place.
As well as telling me so many interesting things about this area. Once again, Thank You!!

Så nu är det dags att säga god natt, vi ses i morgon. Kram kram

Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar