18 december 2013

Vientiane Laos

2013-12-17

Nyvaken..... Men precis som vanligt har jag sovit som en prinsessa under tågresan.... Jisses vad jag sova på de här resorna...... Härligt att se landet vakna till liv när tåget sakta rullar fram. 
Dagens frukost. Liten men god.
Framme i tid och nu börjar proceduren att ta sig över gränsen. 
Staden dit jag åkt heter Nong Khai och har en av de gränsövergångar till Laos som finns. Det är bara ett visst antal som har övergångar med Visa-On-Arrival, alltså att man inte behöver sökande visum innan man åker in i landet utan kan göra det på plats. 
OBS! Så fort man kommer till gränsövergången dyker det på en personer som vill hjälpa till med visumhanteringen. Säg nej! Man ingen som helst nytta av dem. De följer dig hela vägen men gör inte på något sätt att det går fortare, eller enklare. Att gå fram till en lucka klarar du själv....... Alla hjälper alla.

Här finns två alternativa resmöjligheter
1. Ta tåget över gränsen. Smidigt, lätt och billigt. Men, det finns alltid ett men, stationen ligger någon mil utanför Vientiane och det kostar en hel del att komma in till stan. Den här resan har jag inte gjort.
2. Det är ett par kilometer till gränsen från stationen, så tuk tuk är ett måste. Jag delade med en och vi betalade 50B var. 

Utresa från Thailand och ditt visum upphör. Snabb hantering. 
Bussresa, för 15B, över Friend-Ship-Bridge. 

Bye bye Thailand
Friend-Ship-Bridge
Hallo Laos
Dags att fylla i visumansökan. 
Jag hämtade ansökan  i kassa 2, fyllde i den, med en del frågor som man kan undra vilken betydelse de har, t ex som vilken ras du är....... Hua om det hade frågats i Sverige....
Lämna passet och 1 foto. 
Betala för ansökan, hur mycket beror på vilket land du kommer ifrån. Sverige 31US$ 
Ny kö till kassa 3. Där ropas ditt namn upp och du får gå fram och hämta ditt pass.
Sådärja inne i Laos.

Liten sötnos, men så skitig och sååååå rädd......
Direkt kommer det dyka på dig chaufförer som vill köra dig in till stan. Pruta är inte helt lätt. De vet att du måste intill stan. Ett annat alternativ är lokalbussarnas som kostar 25B. Inne i stan väntar tuk tuk och de verkar överlag ta 100B för resor i centrum. Tuk tuk är dyrt här.

Jag satsade på att söka nytt visum direkt på Thailändska ambassaden för att slippa åka ut ur landet igen, om jag inte vill förstås.

Ambassaden stänger 11 för inlämning av pass och ansökan, ta med två passfoto. 
Kom inrusande i sista stund och kom på att jag glömt foto. Fick rusa över till andra sida gatan, jag var inte den första, och för 120B fick jag 8 kort. 
Du får en nummerlapp, viktigt.
Visumansökan fylls i 
Ansökan lämnas i kassan tillsammans med passet och en kopia på det.
1000B betalas i kassan i nästa hus. 
Nu är det bara att vänta till nästa dag kl 13.30 när utlämningen börjar. Köandet kan börja 13.00

Ut och letade hotell. Nära Mekongfloden låter bra. Precis vid floden är lite över budget så det fick bli en tvärgata. Men med bästa utsikt över floden. V Hotel för 800B
Dags för lite kultur. 
Prutar hej vilt med en tuk tuk förare och antar att jag blev blåst big time. I vilket fall som så kör han runt mig till 4 ställen, väntar när jag gör mitt, för 85 000 KIP, hur mycket det nu är??? Jag tror cirka 10US$...... Det hör till att man blir lurad.

Wat Sisaket
Byggdes 1818 och har 10 136 Buddhor. Vienetianes äldsta tempel med många viktiga dokument och skatter. Inträde 5 000 KIP
Nr 1 fick man inte fota....... Oooops......
Hor Phakeo
Tempel byggt 1565 och här fanns "The Emerald Buddha", Pah Keo, innan den beslagtogs och fördes till Bangkok av Siameserna (Thailändarna) Inträde 5 000 KIP
Vet inte vad detta är för byggnad men den ligger på vägen till That Luang
Lite offergåvor
Reclining Buddha. Inte som i Bangkok men helt ok.
That Luang (the Great Sacred Stupa)
Byggdes 1566 och sägs innehålla reliker från självaste Buddha. Detta är Laos mest vördade religiösa monument.
Patuxay (Victory Gate)
Monumentet byggdes på 1960-talet för att hedra de som dött i de senaste krigen. Det är byggt som Triumfbågen i Paris. 
Dagens chaufför 
Förstå hur svårt det var........Lyckades stå emot...... Kanske lite beroende på priset.......
Ingen god mat so far.......
Nya vänner som checkade in på hotellet samtidigt som jag. De bor i Nong Khai men är på Visa- Run.
Säger som Veronica Maggio -Satan i gatan........ Vad det är kallt. I morgon blir det dunvästen om jag ska vara ute på kvällen....... Håller på att frysa arslet av mig, ursäkta språket!!
Jaminsann jag tror det var allt för idag.
Ses i morgon. Natti natti från Laos. Bitte


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar