19 december 2013

Sightseeing in Vientiane by myself

2013-12-18

Ingen fungerande wi-fi på rummet, så var det ju, så ner i ett jehuj till receptionen. No room, full..... Försök med den ni..... Det kommer väl nya personer och har inte de speciellt frågat efter wi-fi så ge dem mitt rum. Enkelt. Och så blev det, såklart.

Efter frukost blev det lite sightseeing på egen hand. Jag tog helt enkelt och tog en promenad längs med Mekongfloden, det behöver inte vara så märkvärdigt för att man ska uppleva saker...... Jag har ju bara en tid att passa och det är 13.30 när utlämningen av passen startar. 13.20 kommer tuk tuk föraren från igår och hämtar mig. Ska bli spännande att se om han dyker upp.

Statyn är kung Anouvong och den hittar man längs med floden......
Mekongfloden
Det finns en hel del pengar i landet. Ja då menar jag inte munken som är ute och går förstås....
Och en hel del renoveringsobjekt. Så synd på ett hus med bästa placering längs med floden.... 
Ännu ett tempel, nästan granne med oss.
Laos är caféernas förlovade land.. Massor av fik, till och med mer än i Sverige...... hur nu det är möjligt. Och jag har inte fikat!! Måste säga att jag lagt av mig en hel del. De har inte mycket att välja på men det ser faktiskt riktigt gott ut.
Rondellen påminner mig lite om Bali med alla fantastiska rondeller....
Precis på bestämd tid dyker min tuk tuk förare upp. Dags att hämta passet på Thailänska ambassaden. Köa, köa, köa........ fick 60 nya fräscha dagar i Thailand, även om jag inte behöver alla...
Jag ville så gärna ta en tur Mekongfloden. Min tandlöse chaufför säger att det inte går just nu, det har varit någon olycka. Eller så är det att han inte är överens med mig om priset som han trissar upp.

Tillbaka till hotellet. Vad göra? Hyr helt enkelt en cykel för 10 000 KIP och trampar runt i stan.

I bakgrunden på den här bilden ligger presidentpalatset. För tillfället får man inte fota det eftersom det tydligen pågår något viktigt möte, statsmän/kvinnor emellan. Såg någon amerikansk man på tv, förstår ju inte vad de säger, men jag antar att det var en av dem som är på plats...... Det är poliseskorter både här och där mest hela tiden. Bäst att passa sig med den där kameran, skulle smaka mumma och hamna i Laoitsk fängelse för att jag fotar. Man vet ju aldrig hur de reagerar. 

Här är en eskort på gång......
Gillade alla färger de har på sina kylskåp.....
Marknadsdagen även för munkar. Och dem finns det gott om.......
H&M har bytt sortiment 😀
Lyckades hitta fram till Patuxay Victory Gate idag igen. Jay berättade att man ska kunna gå upp i monumentet men jag lyckades inte ta mig dit i rätt tid. Han sade -you look like you are in pretty good shape, so you can climbe up. Tack för den du! 
Min cykel för dagen och en "Gongong för världsfreden" som skänkts till den demokratiska republiken Laos av Indonesien. Jaja demokratisk.......
Trafiken är intensiv!! Påminner en hel del om Saigon..... Fast det är inte bråkdelen av moppar.....
Det börjar gå mot kvällen och det susar i huvudet, dags för mat. Här talar vi om hål i väggen. Inget finlir överhuvudtaget. 
Soppan. Började på det här viset.......
....och slutade såhär...... Japp det är all chili jag tillsatt. Det tittade på mig, log menande och sade 
-pad pad, starkt. 
-Mmmmmm det kan man säga, men gott blev det.
En gullig tjej som gjorde sitt bästa för att hjälpa mig tillrätta i allt virrvarr utan att de kan ett enda ord engelska. De lyckades hitta en herre som skulle tolka, men han kunde inte heller engelska, så det gick bra 😃 men huvudsaken var ju att jag fick min mat, eller hur??
Färdigäten kan jag konstatera att det mörknar snabbt, mycket snabbt..... Och ljus har jag på cykeln.... not. Jag måste också erkänna att jag var lost i Vientiane........ Hade liksom inte en susning om var jag var eller hur jag skulle ta mig tillbaka. Har inte lyckats få tag på en karta över stan nämligen. Men, jag hade en fördel och det var att jag bodde nära Mekongfloden och Mekong det är ett ord som de inte ser förskräckta ut när man säger. Så sagt och gjort efter ett antal Mekong och pekande så var jag framme vid floden. Och den här Herren känner vi ju igen från i morse.
En sak är säker. Det är mycket gympa, joggning, powerwalking och cykling här. Aerobicpasset såg väl inte ut som det mest ansträngande, ultralätt pass eller så, men i alla fall.
Nightmarket med massor av krafs från Thailand. Det finns enligt Jay och Terry, tre saker som är billigt här och det är öl, cigaretter, och sprit, alltså de inhemska varorna. Resten är import, mestadels från Thailand. Med andra ord är det dyrt. Ingen shopping här inte. 
Träffade Jay, Terry och Miau för trevlig middag...... Den där fisken de fick in, skulle jag gett mycket för att det var jag som beställt den, men nu var det inte så,,,,
......som avslutades med banana pancake.....mmmmmm
Fy sjutton vad här kallt!!! 😨 det är dags att dra snart, mycket snart. Som i morgon till exempel.

Min tanke var att åka vidare i landet. Men eftersom passet skulle hämtas idag blir det för få dagar över innan jag måste bege mig söderöver, om jag ska kunna fira jul på en strand. Det får kanske bli ett nytt besök i landet en annan gång.... Vem vet. Det sägs att man inte varit i Laos om man inte varit i Luang Prabang, 10-12 timmars resa, och att vägen dit är otroligt vacker. Men en kille avrådde mig bestämt från att åka dit utan rekommenderade istället Vang Vieng, 4 timmar bort. På det avråder en annan mig alldeles bestämt...... Ja ni ser hur lätt det är. 

Men summa summarum så är tiden i alla fall för kort, här är kallt så jag håller på att frysa arslet av mig, plus förhållandevis dyrt så jag tror jag struntar i det här nu.

Sagt och gjort i morgon blir det Thailand igen. Närmare bestämt Nong Khai. Jay, Terry och Miau bor där och talar så varmt om området så dit får det bli att jag åker ett par dagar. Vi satt nämligen och talades vid efter middagen och det är bara Terry som har sökt visum så Jay åker tillbaka i morgon. Vi tar sällskap och han har ett boende som han rekommenderar mig, bra!!

Thailand here I come again!! 

Dag att försöka sluta ögonen ett litet tag innan det är dags att gå upp igen.

Kram kram vi ses snart från Thailand. Bitte



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar