18 december 2013

Vinden blåste från Koh Chang till Bangkok och Laos......

2013-12-16

Mot nya mål. Vart blåser vinden??
Efter en sömnlös natt, fullmåne, så blev det ännu en frukost på Kacha, mitt favorithotell......  😜 För första gången gick det fort i Thailand..... Lämnade bordet för att hämta lite mer och när jag kommer tillbaka är all min frukost med kaffe, frukt, bröd mm borta och någon annan sitter vid bordet...... 😃 här gick det undan!

Upp för att säga ett sista hej då och så visar det sig att deras problem inte var över. Efter incidenten med ödlan igår erbjöd receptionisten 540B i kompensation. Men se det gick inte chefen med på utan notan skulle betalas. Herregud vilket ställe!!

Eftersom det är mulet gick jag sedan bort och köpte biljett till Bangkok klockan 11.30, med upphämtning på hotellet och avsläpp vid Victory Monument för 650B. Att jag inte lär mig!!! Bokade på samma ställe som i januari. Ny trevlig tjej som lyckades trolla fram en plats till mig. En lite passus, Det bussbolag som de anlitade i januari, som inte ville köra mig till hotellet, har nu stoppat all transport till hotell...... Det är ju ok när man får det beskedet och inte betalar för det.....

Bye bye Koh Chang!
Blev jag upphämtad 11.30???? Njet,,,,, Ber min mycket upptagne receptionist att ringa och fråga varför de inte dyker upp...... Mycket besvärligt för denne hardworking guy. Den killen kommer köra Apple i botten!!! Han är så korkad att det inte finns ord för det. 
Till slut kommer en svensk kille, som passar mina väskor om de dyker upp, och lånar ut sin motorbike. Vi är rörande överens om receptionisten och att det var helt andra bullar när Nok var på plats.

Jag är inte bokad!!!!!! De har åkt ifrån mig!!!!! Chefen ger mig 80B till båten och skickar iväg mig och ryggan på en motorbike. Av någon konstig anledning är ryggan redan tyngre, fattar inte hur det gått till......

Lite kul att se hur de lägger vägar också ...... De rullar en rulle för hand. Det ni svenska vägarbetare! Tänk om ni gått på knä på marken och rullat en rulle bit för bit.
Det var slut med mitt lugn när jag kom till fastlandet, för inte sjutton väntade min minivan där inte. Nästa skulle gå om 20 minuter, thaitid, alltså mer än en timme senare..... Efter ett antal samtal med Chang får jag så 200B tillbaka på biljetten. Men sen ska chauffören ha 50B för att jag har en rygga!!!!! Jag tror jag blir tokig. Betala annars får du inte åka med. 

Alltså upplagt för ännu en varning! Se upp med Travel Agency Time Travel som ligger precis efter Kacha, på samma sida. Kändes som att de var seriösa i att lösa problemet men tjejen som jobbar på fastlandet sade till mig att chefen i fråga bett mig att aldrig ringa igen...... Men hon känner ju inte inte den här kärringen, så efter ytterligare ett samtal fick jag mina 200B

Lugn och fin Larsson!!! Och det blev jag av en efterlängtad coffee shake och lite thai godis 😜
Sitter nu på väg till Bangkok med en chaufför som stannar lite här och där. Det ska köpas snacks, det ska köpas grillad kyckling osv så det kommer ge sig när vi kommer fram. Jaja det kanske löser sig för resten har han gasen i botten. Det positiva är att jag kan sitta och skriva det här och lugna ner mig lite. Sen får vi se vart vinden blåser när vi äntligen kommer till Bangkok. Passerade precis en fd motocykelförare. Usch! 

Nu håller jag alla tummarna att vi inte får vattenplaning!! Shit vad det regnar och shit vad han kör!! Vill inte bli en fd blågul i Thailand. Ja eftersom du läser det här kom jag fram 😃 blev avsläppt klockan 19 vid Victory Monument. Här har jag varit några gånger men nu såg jag för första gången monumentet.

Iväg i ett jehuj, nej det var och ta i 😜 men åkte bort till Centralstationen. 
Man tar skytrain BTS mot Bearing hoppar av vid Siam.
Byter interchange på samma plattform åker riktning  Wongwian Yai.
Hoppar av vid Sala Daeng. 
Där följer man skyltarna mot MRT och ner på plattformen längst ner mot slutstation Hua Lamphong. Väl framme går man mot utgång 2. 
Och vips är man på Centralen. Jag var där 19.45. 
Vinden blåste mot Laos.... Jag kände mig ju lite blåst på Laos sist så nu gör jag något åt det. Bokar alltså en sovvagn 2 klass igen för 798B. Det blir bra det här. 
Struntar i att jag förlorar mitt visum igen, det problemet får lösas sen. Beställde middag för 160B, allt kostar samma, som inte var klackarna i taket direkt. Det går inte fort men det går sakta 😀 tror tåget stannar vid 19 stationer...... Personalen är jättetrevligt och flyttade mig så jag nu ligger vid eluttaget och kan ladda lite apparater. Saknar bara wi-fi så jag får väl försöka sova istället 😴 
Sovdags och i morgon är det nya äventyr.
Kram kram Bitte

2 kommentarer:

  1. Du har haft det lite tufft ser jag! Och vädret ser inte alls speciellt givande ut? Moln?! Kram :)

    SvaraRadera
  2. Hej Michella! Ja det är för kallt för min hårfärg det här, men jag har det superbra. Har inte hunnit skriva något de sista dagarna, men snart sitter jag på ett tåg igen och då får jag ta tag i saken och komma ikapp :) ha det gott vännen! Kram kram

    SvaraRadera