7 december 2015

Brännmanet på Koh Lanta

08.00 riiiiing upp och på med skorna. Fick en ordentlig rastning, det var vaaaarmt. Men gott. 

Utanför dörren stod helt plötsligt en tjej på moppe och sålde räkor, och vilka räkor ojojoj. Hon hade två storlekar och vi tog såklart de största för 350B/kg, ca 75kr. Det är inga odlade räkor utan fiskade i havet. Ser fram emot kvällen!
Bort till Thai Cat för att guppa på luftmadrassen. När jag kom upp från vattnet frågade en av killarna om jag varit borta på Phi Phi. Gick i närkamp med en brännmanet men blev väl omhändertagen. En av "springarna" blev skickad att hämta bladen till de lila blommorna, som växer längs vägarna, jag tror jag skrev om det för några år sedan, och vinäger hälldes på armen. 
Bladen mortlades tillsammans med vinäger, jag hade hört mjölk eller kokosmjölk tidigare, eller vatten om man inte hade det andra. Geggan lades på området och så skulle jag hålla mig lugn 15 minuter, mer vi större brännskador. Det märktes direkt att de tog maneter på stort allvar och jag fick order om att inte röra.... Och det var inte det lättaste..... Måste erkänna att det gjorde rätt ont..... Bladen som mortlades kom från de här lila blommorna ofta växer vid stranden och i vägkanterna. Det viktigaste är nog att först hälla på vinäger och som de sade, inte röra. Vid svåra fall är det läkare som gäller.

Ofta kan man känna små brännande stick när man badar och då kan det vara en typ av  alger man råkat på. 

Snabb vända till Saladan för intensiv shopping
men jag kunde inte komma snabbt nog tillbaka.....
.....hade ju räkorna att se fram emot. Vi tog med dem till Three Sisters, vi har ju lite räkmacka eftersom Eva bor här så alla kan ju såklart inte göra på det viset. Waooow!! Säger vi båda när de ställer fram tallriken. Och så var det bara hälften hahahaha, de kom med en tallrik till. Det måste vara något av det godaste jag ätit. Vilka räkor!!

Lite massage på så var det natti direkt. Ses i morgon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar