8 januari 2012

DAGS ATT VARA KULTURELL......ANGKOR WAT

Nu ni ska vi ut och vara kulturella för hela slanten. Häng med!!!


Min tuk-tuk förare för dagen dök upp precis i tid och av bär det. Han är så gullig jämfört med de andra gaphalsarna. :D fast det är  klart jag vet ju inte hur han är annars men mot mig är han kanontrevlig. Han är inte den som säger nej till något extra stopp för ett foto här och där.


Angkor är en hel stad med olika tempel som finns med på världsarvslistan. Det är ett stort område, öst-västlig riktning ungefär 50 km och totalt cirka 400 km2. Området byggdes på 1200-talet.


Jag valde att åka till Angkor Thom med Bayon templet. Templet är ett av de viktigare i området och Bayon templet består av flera fantastiska sten ansikten.
Vi passerade det lilla templet Ta Keo på väg till Ta Prohm templet, som också kallas för djungeltemplet eller Angelina Jolie templet eftersom filmen Tomb Raider spelades in här :) Sparade det bästa till sist, Angkor Wat.
Min tuk-tuk förare med den numrerade västen alla måste ha på sig som kör in med turister.

 Här är kungapalatset
På väg till Ta Prohm
Ta Keo
Ta Prohm


På väg in till Angkor Wat

Och så har de den dåliga smaken att renovera Angkor Wat när jag kommer och ska fota ;)
 

Trött och nöjd efter en heldag med kultur. Ja så trött att när chauffören och jag gick igenom vilka tempel jag varit vid så fick jag för mig att jag inte sett ansiktena -Mam det gjorde du, jag såg dig ta kort, hahaha och javisst har jag sett dem och han har så rätt så, visst har jag tagit foton på dem.
Lite poolhäng och dusch för att sedan leta reda på en restaurang, som inte ligger på pubgatan. Här skulle testas grodor...... gott, smakar lite som kyckling. Tyvärr tog maten flera timmar så cykelaffären hann att stänga. Ja jag hade bestämt för att köpa cykeln. Det fick bli ett bidrag istället och lilla gumman blev så otroligt glad att hon nästan grät. Men, med stränga order att pengarna inte fick skickas till mamma och pappa utan att de ska gå till cykel. Man vet ju aldrig när Larssonskan kanske dyker upp.


Hade ju tänkt mig att eventuellt åka den nattbuss klockan 24.00 till Phnom Pehn, som numra finns numera. Men kväll när jag fick min fotmassaga fick hon något förtvivlat i ögonen och sade - no please mam no, it´s dangerous. Ok om de säger här att det är farligt kanske man ska lyssna på det. Googlade lite på det är jag kom tillbaka till hotellet och det är bara no, no, no överallt. Så det får bli på dagen istället. Resan ska ta 5-6 timmar. 
Jaha det var Siem Reap det med massor av kultur :) I morgon bär det av till Phnom Pehn.


Ha det gott!!


Kram 


Bitte

4 kommentarer:

  1. Du verkar att ha det bra du får kultur så det räcker ett bra tag framöver.
    Ha det bra kramar
    Anna

    ps när kommer du hem?

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du skickar en kommentar!!!!
    Javisst får jag kultur för lång tid framöver :)
    Har det bra och kommer hem den 8 februari. Det
    är riktigt skönt att bara ta det lugnt nu :)

    Kram kram

    Bitte

    SvaraRadera
  3. Love your blog, Bitte! My brother and I are looking forward to reading about the new adventures you'll face.

    Thank you google translate! haha

    Your Bangkok buddies,
    Ara and Jon :)

    SvaraRadera
  4. Thank you Ara!
    I´ve just finished Phnom Pehn and the day we met in BKK. Looking forward hearing from you and google translate is a blessing ;D

    Big hug

    Bitte

    SvaraRadera