28 januari 2012

FRÅN STILLA Ö-LIV PÅ KOH JUM TILL KOH LANTA


Efter frukosten kom Travis för en tidig meditation. Jag fick, och har fått under de här dagarna många kloka ord på vägen. Travis I´ll miss you a lot. 
Packad och klar är det bara att vänta på att båten ska gå, det blir i alla fall en natt i Koh Lanta.
 Vår trevliga receptionist på hotellet
 Man "måste" ju kolla in köket också....
 Min lärare i hur man kör motorbike
Vad kan man göra när man väntar? Äta förstås :D Fick en helt underbar Pad Thai Seafood. Jag kommer sakna koh Jum, men om jag kommer tillbaka vet jag inte. Det är kanske bäst att behålla ön i minnet som den är nu. Men vem vet....


Jag har också fått veta att Koh Jum var illa utsatt under tsunamin. Den sägs också vara stor orsak till att alla koraller är döda och att det finns så lite fisk. Jag kan känna att det nog stämmer till stor del, men vi har också en pågående miljöförstöring varje dag. Ska jag vara ärlig vill vi nog inte veta vad som finns i det underbara turkosfärgade vattnet.....
Dags för avfärd
Ja så var vi där igen väskor av, väskor på, folk av och folk på i ett snabbt tempo......
Lite mer folk till Golden den här gången, och det är de värda. Det är ett mysigt ställe....
 Mot Koh Lanta. Resan tar drygt 1 timme.
 Koh Lantas färjeterminal.
Det är ganska fullbokat i Koh Lanta just nu, men med  lite is i magen fixar sig allt. Jag tog ju sällskap med ett danskt par som brukar bo på Klongdao Beach Resort. Det var helt fullt så det blev att leta annat. De har en resebyrå på Klongdao och där fick jag god hjälp. Enda kravet var fritt wi-fi, annars får det vara. Dansken tyckte jag kunde ta samma boende som de hittade för 600 Bath på andra sidan gatan, nix ingen wi-fi. Jag är villig att betala.... Och hans fru kallar mig förresten för piken, flickan :D 

Hotellet som de hittade åt mig, Jetty Place, ligger i Saladan och är helt nybyggt för 1000 Bath natten. Det är inte ens riktigt färdig så rummen är helfräscha. Lite skillnad från kallvatten, fläkt och en liten ö till varmvatten, AC och stor platt-tv med massor av kanaler. Plus massor av shopping precis utanför dörren. OK jag har inte utsikten de här dagarna, men det kommer :)
Gick och tittade runt lite och det lilla jag sett av Koh Lanta så är det, enligt mig, väl inte jordens bästa plats men den verkar helt ok. Shoppingen tycker jag är bättre än AoNang, och det är ju inte svårt i och för sig. Om jag tyckte att det talades mycket svenska/skandinaviska i Ao Nang så är det inte mindre här....


Samtidigt hörde jag mig för lite om alternativ att åka till när jag ska söderöver. Koh Ngai,Koh Muk, Koh Kradan eller Koh Bulon inte helt lätt men det lutar åt Kradan. Tror jag stannar en natt till här, ja det gör jag. Bestämt.
Och så sover jag på saken vart jag skall åka.


Gick snett över gatan till en av restaurangerna som ligger längs med vattnet. Riktigt mysigt område. Slog som omväxling till med squid ;D och ville ha den ped, stark. Jag undrar som jag inte fick brännskador invärtes, om det nu går, av en stor riktigt het chili som jag råkade svälja.... Satt och hostade och fräste så jag helt glömde ta foto på mat och restaurang. Så kan det också gå.


Äntligen har jag kommit ifatt något sånär med de här sidorna, efter mitt stilla ö-liv.n Så nu får det vara natten för mig.


kram


Bitte



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar