7 januari 2012

SIEM REAP

Fy sjutton vad jag känner mig tråkig.... 


Jag har kommit till Siem Reap, Kambodja och så sitter jag på mitt rum och bara är. Tittar på Bollywood-film och skriver här :D Jaja det är ju min semester.....


Upp i ottan igen, idag kom de ihåg att väcka mig :D en mindre glad Larsson igår gjorde väl susen. Precis när jag skulle ge mig iväg från hotellet kom det ner en japan som också skulle till flyget, samma flyg också visade det sig, och jag är ju inte den som är den utan vi tog sällskap. Vet inte vad han hette men trevlig var han. Och hade några supergoda japanska karameller han bjöd på när jag inte slutade hosta.... vad gör man inte för lite godis :D
Vilken procedur att ta sig in i det här landet!!! 

Vid ankomsten är det såklart passkontroll och in- och utresekort, inget konstigt, men sedan skall man fotas och alla fingrar skall in i maskinen för fingeravtryck, right hand four finger, right hand thumb, left hand four fingers and left hand thumb. Jösses det är som att man ska in i fängelset.

Sedan det sökas visum, antingen hemma via nätet, eller så klart ambassaden, men man kan också söka när man kommer till gränsen. Det gjorde jag. Man ska ha med sig foto och $20. Ansökan, pass och pengar lämnas in och sedan skall ärendet behandlas. Det passerade 14 personer!!!! Ja helt rätt, 14 personer satt där på rad och såg viktiga ut. Tyvärr blev fotot jag tog uruselt pga ljuset. Hade svårt att hålla mig för gapskratt :D Bäst att skriva det här när jag kommit ut ur landet, man vet aldrig ;D

Nästa bekantskap på flygplatsen var en stoooor kackerlacka som sprang rätt framför fötterna. Det här börjar ju bra. Växlade till Cambodian Riel och fick 190 000 för mina US$50.

In till Siem Reap tar bara 10-15 minuter och man köper biljett på flygplatsen moped $2/van $10/taxi $12 . Delade van med två par från England.

Men det blev bättre när jag kom fram till Bopha Angkor Hotel. Ett hotell i khmer-stil som är en riktig oas. Jag säger bara poolen....

En tur in till stan, den del som ligger i närheten av där jag bor. Visst ser Siem Reap floden fräsch ut ;)
Tempel på vägen dit. 
 
Kambodjansk rätt Amok Chicken på local. Mmmmm det var jättegott. Så vackert upplagt och de var för söta, de till och med gav mig vit tygserviett på lilla restaurangen, det är ju liksom inte det man väntar sig. Oh vad skönt det är att vara borta från storstäderna ett tag :)
Gick igenom Old Market en snabb vända men orkar inte med deras -You buy mam.... så fort de får se en och de är massor!!!! Redan här får jag klart för mig att allt som gäller är US$ Deras lokala valuta Cambodian Rial är en förlustaffär, sämre kurs, så för den som ska hit, växla till US$!!!
 Den här underbara blomman hade ramlat ner på mina saker när jag kom tillbaka, att en så liten sak kan göra en så glad. 
Ja just det, jag som är saltoman har fått vänja mig av med det. Nästan all mat, framförallt i Filippinerna, verkar lagas utan salt.Det smakar lite "tomt" men jag börjar vänja mig. Det jag faktiskt saknar, på tal om Filippinerna, är att det var så många som talade mycket bra engelska. Det är lite sämre med det både i Vietnam och Kambodja. 

Men nu är det häng på rummet som gäller innan det är dags för sängen. I morgon är en ny dag.

Kram

Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar