23 januari 2012

I LUGN OCH RO PÅ KOH JUM

Dags för Koh Jum. Jag fick tipset om ön från en av tjejerna på www.krabiguiden.com som har sitt kontor strax bortanför Pim. Biljetten till Koh Jum, med ferry, kostar 500 Bath.Man kan också ta sig till Koh Jum landvägen med van från Krabi Town ner Laem Kruat och två olika båtar på det. Billigare men tar längre tid.


Men jag kom på att jag inte lagt upp bilder på:
 Mmmm jag vet, det är inte bäddat ;D
 "Min" är den gula rakt fram
 Och här har det avhandlats mycket intressant :D
Bye bye Pimphakan.... 


Det blev lite sightseeing på köpet eftersom båten går från Krabi Town och vi hade lite fler att hämta upp på vägen. På färjeterminalen ska biljetten bytas till en båtbiljett, men tro inte att man kan bara byta den, oh nej, vänta ska man göra för hur skulle det se ut om man bytte biljetter till flera destinationer samtidigt. En i taget lugnt och sansat…. Man får en söt liten klisterlapp på bröstet så alla vet var man ska :) De har fina färjeterminaler i alla fall :)
Vilken resa :) Lugn fart på ett stilla hav….. Kom i snack med Christy från Chicago som också ska till Koh Jum. Hon är en av de där långresenärerna som är ute i all oändlighet…. Det låter så härligt, hoppas pensionen kommer snart....
Vi blev hämtade på den här "färjeterminalen" när vi kom till Koh Jum.....
Förstå att tankarna snurrade hur i h.....e ska det här gå????
Väskor av, väskor på, folk av och folk på åt vilket håll man nu vill, och det går undan, båten ska ju vidare...... Jag klarade det på skakiga ben, jag har kommit på att jag inte har några sjöben..... utan är riktigt usel på det här med båtar.
Med riktigt shaky legs......
Christy på väg till Golden Pearl....
Jag ger inte upp shakerna i första taget.... Den var god efter den här turen :)
 Utsikt från restaurangen
 
 Restaurangen
 Det känns som jag kommit “hem“…..Helt underbart. Min helt nybyggda “bunge”med fläkt kostar 500 Bath natten. Christy har gjort värdens kap på Golden Pearl. En söt liten bunge för 100 Bath natten. Den är så liten att när hon står rak i dörrhålan ser man bara halva henne hahaha…Ingen fläkt och delad toalett och dusch. Nej, jag stannar i min. 
 
Christys kompis Travis bor på samma ställe, vilken personlighet han är :) Han har varit ute och rest länge och är väldigt mycket inne på meditation. Han har bott 7 månader i Nepal med munkar och bland annat dragit in vatten till en av byarna, något han blev riktigt uppmärksammad för. Det är spännande att höra honom berätta.


Sitter på stranden och bara njuter :) Har ni varit med om att det regnar från klarblå himmel? Det gör det nu!!!
Ön är större och har mer folk än jag trodde. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag trodde om jag ska vara ärlig. Men, jag är otroligt glad att jag kom i tid och inte när ön är överexploaterad som de flesta andra ställen här i landet. Även här är det mycket par och barnfamiljer. Vilken tur att jag träffade Cristy redan på båten 


Strosade runt lite
 
 
 
Så här ser det ut vid deras vägarbeten där vägarna cementeras..... Det gäller alltså att se upp om man kommer körande.... Det finns inget som visar att vägarbete pågår :)
 
.......och sedan åt vi middag ihop. Det finns så pass “många“ restauranger att vi i alla fall kunde säga -your place or mine? :D “Seafood on hot plate”  mmmm hur gott var inte det…. De kommer ut med ingredienserna räkor, bläckfisk och grönsaker i en skål och häller över dem på den heta plattan och maten tillagas vid bordet. Japp, det skulle jag kunna äta varje dag :)
Vi satt och hade lite tjejsnack innan vi sa God Natt och var och en gick till sitt. Plötsligt hör jag Christy -Du måste komma ut!!! Iväg ner till stranden, ja det hade ju inte varit konstiga ljud så det var ingen tsunami på gång….. 
-Look!!!! -Look at the stars!!! Vilken stjärnhimmell!!! Så där satt vi som två töntar och tittade förstummat på himlen som var helt täckt av stjärnor….. Det var såå vackert….. Ja jösses :D
Gjorde sedan ett nytt försök att sova och ja det lyckades efter ett tag :D


Ha det gott!!


Kram kram


Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar