7 januari 2012

EN DAG I LUGNETS TECKEN I SIEM REAP

Vaknar med ett ryck, skit också klockan är 10.30 och frukosten är över. Ja ja det är bara mat..... ända tills jag kommer på att visst ja jag har inte ställt om klockan från Vietnam, den är bara 9.30 :) jag fick min frukost i alla fall. Det har inte blivit så många så när den nu ingår kan jag ju lika gärna äta den :D
Jag är fortfarande körd i hals och bronker av all AC och orkar bara inte göra något. Ännu mindre ens tänka på att titta på tempel. Det får bli en lugn dag i rummet och vid poolen. Det gör ju inte ont någonstans..... Bopha är bara så mysigt..... jag tror jag kommer stanna en dag till.
Nu är jag ju en rastlös själ så efter några timmar fick det vara nog med pool-liv. Dusch och iväg med siktet inställt på massage. 


Ha, kom utanför hotellet och hittar en tuk-tuk förare och förhandlar pris med honom om att köra runt mig en stund i Siem Reap för $2. Det kändes så rätt i hans tuk-tuk med vit klädsel så det slutade med att vi åkte ut till templen. 


Ett endagspass kostar $20 och tre dagar $30. För mig räcker en dag alldeles utmärkt. Man kan åka ut dagen före vid 16-17 tiden och köpa sitt pass för nästa dag och får då åka in de timmar som är kvar på kvällen. Utmärkt för att titta på en solnedgång. Det var alltså det jag gjorde. Man blir fotad, herregud vilket foto, och får sitt pass med stränga order att hålla reda på det för är det tappat får man lösa nytt. Omigen hände det som är väldigt vanligt här, hon stoppade näsan i min plånbok och talade om vilka pengar jag hade. Höll på att få, nej fick faktiskt, ett utbrott!!! 

På kvällen är det speciellt Phnom Bakhen som är bra för att titta på solnedgången. Templet ligger på ett berg så det blev klättra av för chaffören sa hurry.... hurry mam... uppåt uppåt, tänkte ett antal gånger att det var då sjutton också att jag inte tog den där elefant-turen $20 upp. Men väl uppe så var det otroligt vackert och maaassor av folk.
Mötte en kines som varit med att ta in Vasaloppet China, har körts i 10 år, till Kina. Det hade jag aldrig hört talas om och det förvånade honom.
Hittade ett fish-spa,ok det finns många men här var de trevliga. Det kan vara lite si och så med det, vi är bara vandrande dollar för dem. Tråkigt. Börjar  bli  trött på one dollar mam just one dollar mam:D Gjorde mina 30 minuter och fötterna hade fått sitt.

Dags för lite mat. Tänkte för en gångs skull sätta mig vid en "vanlig" restaurang med massa turister. Hmmmm jag ska lyssna på mig och hålla mig till local food. Ett grillspett med kyckling som såg så gott ut var så välgrillat att jag knappt tog mig igenom det :( 
Dags för massage, kroppen måste ju få sitt inte bara fötterna :) den här gången provade jag khmer massage, en torr massage med ett puder som luktar mentol. Jösses vad hon  ryckte och slet i den gamla kroppen :D Vilken gullig tjej som tog hand om mig. Hon berättade att hon har 7 syskon som alla är gifta och bor i Phnom Pehn och att hon som yngst får ta hand om sina föräldrar som är bönder. Det  mesta av lönen skickas hem till dem.På morgonen får hon åka moppe med någon till jobbet men hem får hon gå i en timme, mitt i natten, efter en lång dags slit mellan klockan 10-23.30. Enligt föräldrarna finns det inte pengar så hon kan köpa en begagnad cykel för $30-40. Funderar på att köpa henne en cykel, ska sova på saken.


Nej dags att försöka sova lite, det är ju till att vara kulturell i morgon.


Kram kram 


Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar