6 januari 2012

TURIST I HO CHI MINH

Anlände till Ho Chi Minh mitt i natten, hade ju avgång från Manila 23.00 och en timmes tidsskillnad på det.Allt fungerade hur smidigt som helst. Hämta bagaget, växla till lite Vietnamesiska dong (255 000 dong för 100 kronor) så det gäller att hålla tungan rätt i munnen med alla nollor,  och inköp av taxibiljett för $10 och så bar det iväg till Elegant Hotel.


Säger bara vita satinlakan!!!! oooh vilken känsla :) fick nästan lite hemlängtan men det gick snabbt över. Nytt fräscht, skulle kunna ligga kvar i sängen tills det är dags att åka vidare :D Hela hotellet var över förväntan.


Men att ligga kvar i sängen var det inte tal om, skulle ju på City Tour för $22.. Hotellets kontakter. så det blev fixat kvickt och lätt. Här kommer det enda negativa: Hade bett om väckning, det glömde de av, så det är väl tur att jag sover dåligt. Vi är fem personer på turen. En engelsman Denis med sin filippinska fru Karen och två killar som båda läst till ingenjörer i Canada och den ene, från Honduras, jobbade nu i Nya Guinea, spännande, och den andre i Hong Kong. Ja just det, så var det ju jag också :D


På morgonen finns det en hel del folk som gör Qi Gong och liknande i parkerna, ser så härligt ut. Man kan tydligen gå dit och delta för en liten peng. Tyvärr räcker inte min tid.


Turen startade vid War Crime Museum vilket var en stark upplevelse. Men jag tycker det är viktigt att visa dem. I ärlighetens namn får man säga att det är väldigt mycket propaganda mot USA.
 
Jag studsade högt när jag tittade in genom det lilla hålet i dörren och möttes av den här synen. Jag var inte den enda....
Det fanns mängder av bilder på utsatta personer.
Vårt land reagerade....

Med många tankar snurrande i huvudet åkte vi vidare till Reunification Palace som var känt som RVN President Office, med all dess överdåd och extravaganser. Här kan man lägga pengar när det finns en enorm fattigdom.
Jag på röda matta :) 
Vi hade tydligen tur som fick komma in, celebert besök var på gång och då stängs museet.
Lunchdags på vietnamesiskt snabbmatsställe, men maten var god:) Här avvek de båda killarna eftersom det var dags för dem att åka hem.
Dags för Thien Hau Temple
Gatuvy......
Binh Tay Market
(Jag kommer att komplettera med bilder så fort det går. Jag hade börjat skriva och lägga upp bilder men har lyckats radera eländet och har fått börja om och sitter nu på ett hotell där det tar mer än 1 timme att ladda upp 1 bild. Talar om när det är gjort)


Vi var också och tittade på det gamla posthuset, som byggdes under åren 1886 och 1891 när Vietnam var en del av Franska Indochina och  Katedralen Notre-Dame, som började byggas av de franska nybyggarna 1863 och var färdig 1880

Kom tillbaka till Elegant Hotel och utanför finns en liten "restaurang" där jag köpte en passionsjuice som bara var så god. Eftersom jag blivit avrådd att gå ut på kvällen gick jag runt i kvarteren runt hotellet i skymningen och bara tittade på alla moppar. Herreguuuuuud vad de kör. Om man vill korsa gatan ska man tydligen bara hålla tungan rätt i munnen och gå rakt fram utan att stanna hmmm. De kör med, mot och tvärs igenom trafiken. Ingen bild eller film i världen kan visa hur det är. Här kommer ett klipp från en mindre gata. Tänk då hur det ser ut på de trefiliga vägarna.
Lite kuriosa:


Antal invånare i Ho Chi Minh är > 9 miljoner
Antal mopeder i Ho Chi Minh är > 4 miljoner
Antal döda i trafiken är >400 personer/månad


Så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det där att gå rätt ut.


Vår guide i morse berättade att de säger att har du en moppe  så kan du få en flickvän, har du bil kan du få 4 :D


På väg tillbaka blev jag övertalad att åka med i en cykeltaxi en tur. Vi var runt i 2 timmar. Man vänjer sig något men i början var jag helt övertygad om att nu är det kört. Han började med att dra mig över hela vägen till andra sidan, bilar och mopeder bara ven runt mig!!!! Och chauffören bara säger -You not worri..... nej eller hur?!?!? Svenska polisen hade fått krupp, minst. 


Jaha det var Ho Chi Minh det :) Dags att packa och att göra mig redo för Kambodja.


Kram kram


Bitte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar