2 december 2014

Sightseeing in Bangkok - Koh Kret

Snabb frukost, utcheckning och iväg i taxi till D&D på Kao San Road för att träffa Eva, hennes syrra Inga och Ingas kompis Frida. Oh så kul att träffas igen!!
Dags för utflykt med egen reseledare. Det här är Evas överraskning till sin syster Inga och de är så gulliga och låter mig följa med. Frida kom inte med på utflykten det blev bara vi tre halvgamla damer.

Promenad ner till Chao Phraya, floden som går genom Bangkok och fungerar alldeles fantastiskt som transportväg.
45 minuter båtresa norröver till slutstationen, osäker på namnet Nonbhuri eller Nonthaburi, för 15 Bath. en liten taxiresa och där bara korsade vi över med en annan båt för 2 Bath till ön Koh Kret.
Vilken helt fantastisk grön oas mitt i 12 miljonersstaden Bangkok. Ännu så länge inte invaderad av turister utan det är den där platsen jag hade på känn att den måste finnas. Med varsin cykel för 40 Bath/dag cyklade vi i sakta mak runt ön. Invånarna har kommit hit från norra Thailand och bosatt sig. 

Vilken tur att man inte rensat ön för att bygga hotell osv. 
En liten donation och namnet på brickan
Man sitter lite lågt men det är ett måste med fötterna som broms hahahaha
Ohhhh jisses vilken kyckling tillsammans med sticky rice.......
Vilken fantastisk tur!!! Vi är helt uppe i varv alla tre 😆 otur för Frida att hon inte kom med.....

Tillbaka till D&D för att hämta väskor och Frida. Dags för deras Incheck på Hotel Lebua, mina drömmars hotell i Bangkok. Underbara Eva erbjuder sig att ta ett dubbelrum tillsammans med mig, om det finns, istället för att ta extrasäng med de andra. 

Det fanns det inte, bara en svit på vån 54. Vi fick så vi var nöjda!! Ojojoj 180 kvm med två sovrum, två badrum, kök, två sittgrupper, skrivbord, matsalsbord och 4 balkonger med utsikt över stora delar av Bangkok. Vi lade till 100kr var och fick tillgång till Excecetuiv Lounge!! Den är öppen 9-18 med lunch, Afternoon Tea och fri dryck hela dagen.

Eftersom vi var lite sena och missade lunchen blev det raka spåret på Afternoon Tea.
En del av min ranson....... 
Frida och jag tog ett titt på Scirocco Rooftop baren, välkänd och dyr bar i Bangkok på våning 64.
Tyvärr svårt att få bilder och man fick inte ta kort på alla ställen......
Nu var det natti för systrarna Eva och Inga. Den tredje gamla damen fick följa med ut på stan som förkläde. 

Selfie på oss alla fyra innan vi gick iväg
Nu var det inte så avancerat som det låter, vi tog en taxi till "min" restaurang i Chinatown och det var precis lika gott som vanligt. Vi promerade runt en stund och jag visade in Frida i mango with stickyrice världen innan vi tog en taxi till Patpong och investerade i varsin väska.
Inga sena nätter här inte utan som två ordentliga flickor tog vi taxi tillbaka till hotellet. Tyvärr gör
jet-lagen sitt till och jag har fortfarande svårt att sova. Men till slut så......

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar